Hürriyet

banner image

Hürriyet

İnsan Hakkı… Srebrenitsa Eşitsizlik… Her Yer Srebrenitsa… Srebrenitsa Katliamının 23 Yılı.

İnsan Hakkı
Srebrenitsa Eşitsizlik
Her Yer Srebrenitsa
Srebrenitsa Katliamının 23 Yılı.
Srebrenitsa Son Çağ Filmi

Srebrenitsa katliamının 23. Yıl Anması.
Srebrenitsa filmi AKP dış politikası kurbanı
Srebrenitsa
“Son Çağ' filmi ve başına gelenler
Avrupa Postası’nda yayınlanan haberde Adil Yiğit, filmin senaristi ve yönetmeni Veysel Atasever ile“Son Çağ' filmi ve başına gelenleri konuştu...

“Son Çağ' filmi, Bosna halkının 1995 yazında yaşanan Srebrenitsa Katliamı üzerinden Bosna halkının yaşadığı dramı işliyor. Yönetmen Veysel Atasever’in üzerinde 3 yıl çalıştığı film projesi, destek bulmak için gittiği Türkiye’de köstek buldu ve film, çekilemeden engellendi. Bütün dünyanın bildiği Bosna dramı bir tarafa itilerek filme, Türkiye’de gösterilmekte olan “Diriliş-Ertuğrul' ve benzerlerinde olduğu gibi AKP iktidarının dinci ideolojisi yüklenmek istendi. Buna karşı çıkan ve direnen filmin senaristi, aynı zamanda yönetmeni olan Veysel Atasever, büyük zorluklar yaşadı, tehditler aldı ve Türkiye’yi terk etmek zorunda kaldı.

HER ŞEY SOKAKTA BİR YABANCI İLE ÇARPIŞINCA BAŞLADI
Çarpıştığı kişinin eski bir Birleşmiş Milletler askeri olduğunu ve Bosna’nın Srebrenitsa kentinde askerlik yaptığını öğrenmesi, onu, bu eski askerle yakın ilişki kurmaya itiyor. Çünkü bu eski BM askeri, 1995 yazında yapılan ve 8 bin kişinin katledildiği olayın tanığıdır. Bu olay, tarihte yerini “Srebrenitsa Katliamı' olarak yer almıştır. Tam sekiz bin Boşnak erkek, kurşuna dizilmiş ve topluca bir yere gömülmüşlerdi.

Olayın evlerine kadar uzanan yanından ayrı olarak bir sinemacı için ilginç bir öykü bu. Veysel Atasever de merakla bu öykünün peşine düşüyor. Eski BM askeri ile yeniden buluşuyor. “Dört gün kadar birlikte kaldım' diyor ve ekliyor yönetmen Veysel Atasever: “Araba tamircisi olarak çalışırken anne ve babasına kızarak askere gitmişti. Ve gittiği yerde sekiz bin kişinin katledildiği Srebrenitsa Katliamı gibi bir vahşete yakından tanık olmuştu.

BOSNALILAR TÜRKİYE’YE TEPKİLİ 
Çünkü aradan yirmi yıl geçmiş. Kaldı ki yirmi yıl önce yaşanmış bu savaşa Türkiye yardım da etmemiş. Bunu bütün Bosnalılar söylüyor: 'Türkiye bize yardım etmedi,’ diyorlar. Zaten bu nedenle Bosnalılar Türkiye’yi sevmiyor. Ben oradayken çok kişiden duydum: 'Bizim işlerimize karışmasınlar,’ diyorlar. Bosnalıların en çok tepki gösterdiği üç ülke var: Sırbistan, Rusya ve Türkiye. Ama şimdi benden Türk bayraklarını filme koymamı istiyorlardı.

Ben hem sanatıma hem de Bosna halkına bu ihaneti yapamazdım. Bunu yaptığımda Bosna’ya bir daha ayak basamaz, o insanların yüzlerine bakamazdım. Çünkü onları kullanmış olacaktım.

Durumu yeniden Wilma ile görüştüm: Filmin neden bu duruma sokulmak istediğini sordum. O da 'Çünkü ben Erdoğan’a söz verdim. Film, hükümetin istediği biçimde çekilecek!’ dedi. Ayrıca Wilma özel isteklerde de bulunuyordu. Filmde rol almak istiyordu. Bu alanda da sorunlar yaşıyorduk. Bana göre Wilma iyi bir oyuncu değil. Bir yönetmen hatır için kimseye rol vermez.'

'FİLMİ BATI’YA KARŞI KULLANMAK İSTEDİLER'
Üzerinde büyük bir politik baskı kurulduğunu söyleyen Atasever, “Erdoğan’ın Hollanda’yı soykırım yapmakla suçlaması tam da bu döneme denk geliyor,' diyor ve ekliyor: “Filmin bu politikayı haklı çıkarır biçimde yapılması isteniyordu.

“Erdoğan’ın kelime-i şehadet getirterek Müslüman ettiği ve 'Mücella’ ismini verdiği Alman oyuncu Wilma Elles’i aradım. Wilma ile ağustos 2016 yılında Bosna’da bir film festivalinde buluştuk. Wilma projeyi beğendi ve benden filmin getirisinin yüzde 50’sini istedi. 'Benim ismim Erdoğan demek. Bütün kapıları açar!’ dedi.

HOLLANDA KRİZİ SONRASI FİLME MÜDAHALE
Senaryoda filmin bir ayağı Hollanda’ya uzanıyor. Hollanda-Türkiye krizinin başlaması “Son Çağ'ı etkiliyor. Hollanda ayağının senaryodan çıkarılması isteniyor.

Bana 'sen bu ülkenin başbakanı mısın, gidip Hollanda ile görüşüyorsun?’ diyerek ilk kızan Wilma oldu,' diyor Atasever.

Srebrenitsa katliamında öldürülen ve kimlikleri son bir yıl içinde tespit edilen 136 kişinin cenazeleri Potoçari kabristanında toprağa verilmisti.
Srebrenitsa' da tabutların başında bu yıl da göz yaşları döken kadınlar vardı.

ANMA
Katliamın 23. yılındaki anma törenleri, eski fabrika binasında yapılan konuşmalarla başlayacak.

#DünyadakiBütünCanlılaraSaygı
İnsan Hakkı… Srebrenitsa Eşitsizlik… Her Yer Srebrenitsa… Srebrenitsa Katliamının 23 Yılı. İnsan Hakkı…  Srebrenitsa Eşitsizlik…  Her Yer Srebrenitsa…  Srebrenitsa Katliamının 23 Yılı. Reviewed by ümitse on 00:16:00 Rating: 5

Hiç yorum yok:

Blogger tarafından desteklenmektedir.