Eugène DELACROIX… Romantik Ressam Empresyonizm, Sembolizm Akimininn Oncusu' nu OLUMUNUN 219. YILINDA SAYGIYLA ANIYORUZ…
Romantik Ressam Empresyonizm, Sembolizm Akımının Öncüsü Eugène DELACROIX' yı ÖLÜMÜNÜN 219. YILINDA SAYGIYLA ANIYORUZ…
…|26.04.1798—26.04.2017|…
…|26.04.1798—26.04.2017|…
…|Eugène DELACROIX|…
Halka Yol Gösteren Özgürlük&Liberty Leading the People, Fransız resim sanatının başyapıtlarından biri olarak kabul edilen yağlı boya tablo. Fransız romantik ressamlarından Eugène DELACROIX tarafından yapılmıştır. Fransız İhtilalini çağrıştıran bu eser aslında bildiğimiz 1789 tarihli ihtilalin çok sonrasında, 1830 yılında 10. Charles’ın devrilmesini sağlayan 3 gün süren Marianne, Temmuz Devrimini tasvir eder.
Fransız Devrimi, 18. ve 19. yüzyıllardan başlayarak bugüne değin süren, modern ekonomi, stateji, sosyoloji ve teknolojik potansiyellerin düşünsel temellerini oluşturur. Makineleşmenin getirisi kapitalizmi büyütmüş ve sınıf farklılıklarının ortaya çıkmasına neden olmuştur. Küçük yerleşim yerlerinde yaşayan ve topraktan başka geçim kaynağı olmayan insanlar, topraklarını yavaş yavaş kaybedince ve ulaşım sistemlerinin gelişmesiyle kentlere göçler etmiş, kent yoksulluğu ortaya çıkmıştır.
Toprakları ellerinden alınan ve mülksüzleştirilen insanlar, ayak uydurmakta zorlandıkları sistemin altında gittikçe ezilirken, diğer yandan da burjuvazinin soylular sınıfına geçme isteğini protesto ve alaşağı etmek için sokaklarda küçük çapta isyanlar çıkarmaktaydılar. Tiyatrolar, Fransa Monarşisi ve iktidarla alay eden eserlerini sergilemekten kaçınmazken, ressamlar, felseficiler ve aydınlar Fransız Devrimi’ne giden yolun düşünsel ve kültürel temellerini oluşturmuşlardır. Yeni Klasikçilik (Neoklasizm), Barok ve Rococo uslubunun süslemeciliğine karşı bir akım olarak sanat tarihinde kendi yerini edinmiştir. Sanatçılar, din adamları ve kiliseler için çalışmaktan ziyade, bireysel ve öznel durumlarına eğilmişler ve kendilerini kabul ettirmişlerdir. C. Baudelaire tarafından ilk modern olarak tanımlanan devrim sanatçısı Eugène DELACROIX, Halka Yol Gösteren Özgürlük tablosu, 1830 yılında 10. Charles’ın devrilmesini sağlayan 3 gün süren halk ayaklanmasını tasvir eder.
Resimde özgürlüğü simgeleyen yarı çıplak kadın bir elinde tuttuğu, Eşitlik, Adalet ve Kardeşliği simgeleyen üç Renkli Fransız bayrağı ve diğer elindeki tüfeğiyle, ölü barikatını aşmak için arkasından gelen devrimcileri yönlendirmektedir. Kadının elbiseleri yırtıktır, göğsü ve ayakları çıplaktır, başında Frigler’ den kalma bir başlık vardır, bu başlık, kölenin özgürlüğünü elde ettiğinde taktığı başlıktır. Kadın figürü, diğer figürlerden soyutlanıp barikattan yükselip, hem bütünü temsil edip hem de o bütünsellikten sıyrılıp tek bir beden olur, yüzünde hiçbir yumuşak ifade yoktur, üzerinde durdukları barikattaki cesetler, kendilerini devrime feda eden fakir ve vatansever yurttaşları simgelerken diğer taraftaki ölü asker de devrik monarşinin simgesidir.
Resimdeki figürler, halkın sosyal adaletsizlik içinde ayrıştığı sınıf farklılıklarını temsil eder. Arkadan gelen ve elindeki silahı havaya kaldıran figür siyah kadife bir şapka takmıştır, Devrimci öğrencilerin tuttuğu safı belli etmekte kullandığı bir şapkadır. Delacroix bu figürü, Victor Hugo’nun Sefiller romanındaki Gavroche karakterinden esinlenerek kurgulamıştır. Soldaki beyaz gömlekli figür ise, göçmen bir işçidir, yanındaki silindir şapkalı adam ise, burjuvaziyi simgeleyen bir kent beyefendisidir. Bu figürün Eugène DELACROIX’ nın kendisi olduğu tartışmalıdır, çünkü Eugène DELACROIX devrime bizzat katılmamış, sanatının devrime en büyük olacağını düşünmüştür, ayrıca Eugène DELACROIX’ yı tanıyanlar, onun resimdeki gibi olmadığını ve şık bir beyefendi olduğunu söylemişlerdir. Resmin sol altında yer alan genç figür ise, yine bir öğrencidir, bu sefer başında muhtemelen Ölü bir Fransız askerden aşırdığı şapkası ve giysileri bulunmaktadır. Tablo, genel itibariyle Fransız halkının, sınıf farklılığı gözetmeksizin devrimi desteklediğini göstermektedir. Devrim, tavandan değil, tabandan gelmektedir ve büyük devrimi halk gerçekleştirmiştir.
Fonda Notre Dame Katedrali ve yükselen dumanlar içinde gerçekleşen kargaşa, devrim ve devrimciliğin Fransa’ yla anılacağına dair vatansever duygulara işarettir
Fransız Devrimi ile Aydınlanma Dönemi sona ermiş, kültür ve sanat alanında Romantik Dönem başlamıştır. Eugène DELACROIX Romantik Dönemin bilinen en iyi sanatçıları arasındadır. Eser, eleştirmenler tarafından beğenilmemiş, politik mesajı nedeniyle uzun süre saklanmıştır, ancak 33 yıl sonra sergilenen eser, Eugène DELACROIX ölünceye dek onun yanında kalmıştır. Özgürlük, Fransız Devrimi’nin en önemli simgesidir ve modern çağın en önemli yapıtlarından biridir…
Fransız Devrimi, 18. ve 19. yüzyıllardan başlayarak bugüne değin süren, modern ekonomi, stateji, sosyoloji ve teknolojik potansiyellerin düşünsel temellerini oluşturur. Makineleşmenin getirisi kapitalizmi büyütmüş ve sınıf farklılıklarının ortaya çıkmasına neden olmuştur. Küçük yerleşim yerlerinde yaşayan ve topraktan başka geçim kaynağı olmayan insanlar, topraklarını yavaş yavaş kaybedince ve ulaşım sistemlerinin gelişmesiyle kentlere göçler etmiş, kent yoksulluğu ortaya çıkmıştır.
Toprakları ellerinden alınan ve mülksüzleştirilen insanlar, ayak uydurmakta zorlandıkları sistemin altında gittikçe ezilirken, diğer yandan da burjuvazinin soylular sınıfına geçme isteğini protesto ve alaşağı etmek için sokaklarda küçük çapta isyanlar çıkarmaktaydılar. Tiyatrolar, Fransa Monarşisi ve iktidarla alay eden eserlerini sergilemekten kaçınmazken, ressamlar, felseficiler ve aydınlar Fransız Devrimi’ne giden yolun düşünsel ve kültürel temellerini oluşturmuşlardır. Yeni Klasikçilik (Neoklasizm), Barok ve Rococo uslubunun süslemeciliğine karşı bir akım olarak sanat tarihinde kendi yerini edinmiştir. Sanatçılar, din adamları ve kiliseler için çalışmaktan ziyade, bireysel ve öznel durumlarına eğilmişler ve kendilerini kabul ettirmişlerdir. C. Baudelaire tarafından ilk modern olarak tanımlanan devrim sanatçısı Eugène DELACROIX, Halka Yol Gösteren Özgürlük tablosu, 1830 yılında 10. Charles’ın devrilmesini sağlayan 3 gün süren halk ayaklanmasını tasvir eder.
Resimde özgürlüğü simgeleyen yarı çıplak kadın bir elinde tuttuğu, Eşitlik, Adalet ve Kardeşliği simgeleyen üç Renkli Fransız bayrağı ve diğer elindeki tüfeğiyle, ölü barikatını aşmak için arkasından gelen devrimcileri yönlendirmektedir. Kadının elbiseleri yırtıktır, göğsü ve ayakları çıplaktır, başında Frigler’ den kalma bir başlık vardır, bu başlık, kölenin özgürlüğünü elde ettiğinde taktığı başlıktır. Kadın figürü, diğer figürlerden soyutlanıp barikattan yükselip, hem bütünü temsil edip hem de o bütünsellikten sıyrılıp tek bir beden olur, yüzünde hiçbir yumuşak ifade yoktur, üzerinde durdukları barikattaki cesetler, kendilerini devrime feda eden fakir ve vatansever yurttaşları simgelerken diğer taraftaki ölü asker de devrik monarşinin simgesidir.
Resimdeki figürler, halkın sosyal adaletsizlik içinde ayrıştığı sınıf farklılıklarını temsil eder. Arkadan gelen ve elindeki silahı havaya kaldıran figür siyah kadife bir şapka takmıştır, Devrimci öğrencilerin tuttuğu safı belli etmekte kullandığı bir şapkadır. Delacroix bu figürü, Victor Hugo’nun Sefiller romanındaki Gavroche karakterinden esinlenerek kurgulamıştır. Soldaki beyaz gömlekli figür ise, göçmen bir işçidir, yanındaki silindir şapkalı adam ise, burjuvaziyi simgeleyen bir kent beyefendisidir. Bu figürün Eugène DELACROIX’ nın kendisi olduğu tartışmalıdır, çünkü Eugène DELACROIX devrime bizzat katılmamış, sanatının devrime en büyük olacağını düşünmüştür, ayrıca Eugène DELACROIX’ yı tanıyanlar, onun resimdeki gibi olmadığını ve şık bir beyefendi olduğunu söylemişlerdir. Resmin sol altında yer alan genç figür ise, yine bir öğrencidir, bu sefer başında muhtemelen Ölü bir Fransız askerden aşırdığı şapkası ve giysileri bulunmaktadır. Tablo, genel itibariyle Fransız halkının, sınıf farklılığı gözetmeksizin devrimi desteklediğini göstermektedir. Devrim, tavandan değil, tabandan gelmektedir ve büyük devrimi halk gerçekleştirmiştir.
Fonda Notre Dame Katedrali ve yükselen dumanlar içinde gerçekleşen kargaşa, devrim ve devrimciliğin Fransa’ yla anılacağına dair vatansever duygulara işarettir
Fransız Devrimi ile Aydınlanma Dönemi sona ermiş, kültür ve sanat alanında Romantik Dönem başlamıştır. Eugène DELACROIX Romantik Dönemin bilinen en iyi sanatçıları arasındadır. Eser, eleştirmenler tarafından beğenilmemiş, politik mesajı nedeniyle uzun süre saklanmıştır, ancak 33 yıl sonra sergilenen eser, Eugène DELACROIX ölünceye dek onun yanında kalmıştır. Özgürlük, Fransız Devrimi’nin en önemli simgesidir ve modern çağın en önemli yapıtlarından biridir…
…|Eugène DELACROIX|…
…|FRANSIZ Ressam|…
…|26.04.1798—Saint—Maurice—en—Chalencon—FRANSA — 13.08.1863—Paris—FRANSA|…
Sardanapalüs' ün Ölümü&The Death of Sardanapalus—1827—3.92×4.96 m—Eugène DELACROIX—Louvre Müzesi—Paris—FRANSA…,
Sardanapalus, Knidos' lu yazar Ctesias' a göre, Asur' un sonuncu kralı olmakla birlikte, aslında ... Anlatıma göre, Sardanapalus' un, M.Ö. 7.yy' da yaşamış, zevkine düşkün biridir ve ölümü de şehvet içinde gerçekleşmiştir..
…|Eugène DELACROIX|…
…|Eugène DELACROIX|…
…|FRANSIZ Ressam|…
…|26.04.1798—Saint—Maurice—en—Chalencon—FRANSA — 13.08.1863—Paris—FRANSA|…
•
Eugène DELACROIX
Ferdinand Victor Eugène DELACROIX Fransa' nın en önemli Romantik ressamlarından birisidir. Ressamın ifadesi güçlü fırça darbeleri ve renklerin optik etkileri üzerine çalışmaları Empresyonistleri, egzotik olana tutkusu da Sembolistleri etkilemiştir……
…|Eugène DELACROIX|…
…|FRANSIZ Ressam|…
…|26.04.1798—Saint—Maurice—en—Chalencon—FRANSA — 13.08.1863—Paris—FRANSA|…
•
Eugène DELACROIX… Romantik Ressam Empresyonizm, Sembolizm Akimininn Oncusu' nu OLUMUNUN 219. YILINDA SAYGIYLA ANIYORUZ…
Reviewed by ümitse
on
00:30:00
Rating:
Hiç yorum yok: