5 Ekim Dünya Öğretmenler Günü’nde Sorunlarimiza Kalici Cozümler Uretilmesini ve Sorunlarimizın Çözülmesi Mucadesinde Daha Çok Birlik ve Dayanisma Içinde Olmayi Diliyoruz!
5 Ekim Dünya Öğretmenler Günü 5 Ekim Birleşmiş Milletlerin Eğitim, Bilim ve Kültür Örğütü (UNESCO) tarafından 1994’ten beri Dünya Öğretmenler Günü ilan edilmiştir ve 100’den fazla ülkede her yıl kutlanmaktadır. Bu günde, uluslararası öğretmen çatı örgütlerinin katkılarıyla öğretmenlerin statüsüne ilişkin tavsiye kararları alındı. Bu belge öğretmenlerin sadece okul içinde değil, toplum içinde de yerine getirdikleri işlevlerin taşıdığı önemi, uluslararası düzeyde belgeleyen, öğretmenlerin tüm sorunlarını ele alan ve durumlarını tüm ayrıntıları ile düzenleyen bir belgedir, Dünya Öğretmenler Günü öğretmenlerin dünya çocukları için daha iyi bir gelecek sağlamada öğretmenlerin rolünün anlaşılmasında toplumun dikkatinin çekilmesi fırsatını sağlamaktadır. Aynı zamandan devletlerin eğitime daha fazla pay ayırmasını ve eğitimin önemini vurgulamayı sağlamayı amaçlamaktadır.
Dünya Öğretmenleri Günü
DÜNYA ÖĞRETMENLERİNİN MİSYONU
BİZ, DÜNYA ÖĞRETMENLERİ,
Dünya çapındaki eğitim otaritelerinin,1966 Öğretmenlerin Durum Tavsiyeleri ve 1997 Yüksek Öğretim Personelinin Durum Tavsiyelerini öğretmenlerin çalışma koşulları ve öğrencilerin öğrenme ortamlarını gerekli standartlara getirmek için uygulayacağını beklemekteyiz.
Her çocuğun serbest, kaliteli, devletçe finanse edilen eğitim hakkını tüm dünyada garanti edilmesini talep etmekteyiz.
Hükümetler arası organizasyonların ve onların üye kurumlarının herkes için eğitim ve eğitimin bir mal olmayıp kamu hizmeti olduğunu ifade eden UNESCO Milenyum Gelişme Amaçlarını başarmak için taahhütlerini yerine getirmeye zorlayacağız.
Devletlere gelecek nesillerin ihtiyacını karşılamak ve uluslar arası yardım kurumlarının bu konuya tam destek vermesi için yeterli miktarda kaliteli öğretmen yetiştirme planlarını hatırlatacağız.
Tüm seviyelerde ve her ulusun yapıcı sosyal diyalog pratiğinin gelişmesi ve karar vermede profesyonel katılımcı olması için kaliteli eğitim tartışmalarında öğretmenlerin ve sendikalarının dinlenmesi ve seslerinin duyulması için daha yüksek makamlardan isteklerde bulunacağız.
Dünyadaki tüm çocukların daha iyi kaliteli eğitimi alabilmeleri için yüksek derecede profesyonelce çalışmayı taahhüt ederiz.
Kaliteli eğitimin yüksek nitelikli eğitim almış, meslek içi eğitimden geçen, pedagojik yolları kullanan kaliteli öğretmenler tarafından verileceğine inanılmaktayız.
Hükümetleri eğitim standartlarını işyerlerinde uygulamada kadınlar için eşit ödeme ve eşit haklar vermedeki sözlerini yerine getirmeye zorlayacağız.
Dünya öğretmenlerinin tüm çocukların kaliteli eğitimini sağlamada başarılı olabilmesi için ulusal, bölgesel ve dünya toplumlarının tam desteği şarttır.
Tüm dünyada olduğu gibi ülkemizde de geleceğimizin garantisi ve en önemli yatırımı olan genç nesilleri şekillendirecek kutsal öğretmenlerimizin Dünyadaki gelişmiş bir çok ülkede olduğu gibi gereken ilgi, alaka, saygı, ücret, iş yükü, sosyal haklar, sağlık güvencesi, eşit değerlendirme, iş güvenliği ve işe girişte/alınışta adalete sahip olması onların en doğal hakkı olarak görmemiz gerekmektedir. DÜNYANIN BİR ÇOK ÜLKESİNDE EĞİTİME YAPILAN YATIRIM UZUN VADEDE EN ÖNEMLİ YATIRIMDIR. GELECEK NESİLLERE BIRAKABİLECEĞİMİZ EN İYİ MİRAS İYİ ve NİTELİKLİ BİR EĞİTİM SİSTEMİ VE İYİ YETİŞMİŞ NESİLLER OLMALIDIR.
NOT: 24 Kasım, yerli öğretmenler günüdür. 1981 yılından beri (Atatürk’ün 100. doğum yıldönümü ve başöğretmen olduğu gün” 24 Kasım 12 Eylül Faşist Darbesini gerçekleştiren Kenan Evren Tarafından ülkemizde öğretmenler günü olarak kutlanmaya başlatmıştır. 5 Ekim UNESCO tarafından Dünya Öğretmenler Günü ilan edilmiştir.
Öğretmen, köyünde, kentinde, ülkenin her yerinde bin bir yokluk ve yoksulluk içinde, kimi zaman canı pahasına görev yapan kişidir. 1984 ile 1996 arasında 152 öğretmen terör yüzünden yaşamını yitirdi. Bilgi ve teknoloji ne denli gelişirse gelişsin öğretmenin yeri doldurulamaz. Bir kişi, eğitiminin herhangi bir aşamasında iyi bir öğretmene rastlamışsa, aradan yıllar geçse de onu unutamaz. Onun kazandırdığı ilk alışkanlıklar yaşam boyu sürer.
| 5 Ekim Dünya Öğretmenler Günü’nde Sorunlarımıza Kalıcı Çözümler Üretilmesini İstiyoruz! |…
…05 Ekim 2015 Pazartesi…
…5 Ekim Dünya Öğretmenler Günü’nde Sorunlarımıza Kalıcı Çözümler Üretilmesini İstiyoruz!…
…5 Ekim Dünya Öğretmenler Günü’nde Sorunlarımıza Kalıcı Çözümler Üretilmesini İstiyoruz!…
…05 Ekim 2015 Pazartesi…
…Eğitim Sen Merkez Yürütme Kurulu`nun `5 Ekim Dünya Öğretmenler Günü’nde Sorunlarımıza Kalıcı Çözümler Üretilmesini İstiyoruz!` başlıklı açıklama metnidir.
Dünya Öğretmenler Günü`nün önemi, uluslararası öğretmen örgütlerinin katkılarıyla 5 Ekim 1966 tarihinde ILO ve UNESCO tarafından "Öğretmenlerin Statüsüne İlişkin Tavsiye Kararı"nın alınmış olmasıyla başlamıştır. Bu belge Türkiye tarafından kabul edilmesine karşın, Türkiye`de öğretmenlerin hak ettiği ilgi ve değeri gördüğünü, taleplerinin karşılandığını söylemek mümkün değildir.
5 Ekim Dünya Öğretmenler Günü, klasik anlamda sadece öğretmenler için "kutlanan" bir gün olmaktan çok, tüm eğitim ve bilim emekçilerinin uluslararası alanda birlik, dayanışma ve örgütlü mücadelesinin simgesi olarak kabul edilmektedir.
Bizler biliyoruz ki eğitim süreci bir bütündür. Bu bütünün içinde öğretmenlerin sorunu öğrencileri, öğrencilerin sorunları ise biz öğretmenleri yakından ilgilendirmektedir. Bu nedenle, tüm uyarılarımıza rağmen AKP`nin "ben yaptım oldu" diyerek yürüttüğü eğitim politikalarının acı bedellerinin unutulmasını ve yeni ölümleri engellemek istiyoruz. Okulların fiziksel ve altyapı yetersizliklerini gidermeyen, çocukların kullanımına uygun güvenli okul alanları üretmeyen ve okulları ticarethane olarak gören Milli Eğitim Bakanlığı`nın söz konusu politika ve uygulamalarının, bugüne kadar 30`u aşkın çocuğun hayatını kaybetmesine neden olduğu gerçeğinin görülmesini istiyoruz. Dolayısıyla bu yıl 5 Ekim Dünya Öğretmenler Gününü, yeni eğitim öğretim yılı içerisinde,
· Denizli`de anaokulunun içindeki oyun parkında kaydıraktan düşerek hayatını kaybeden 4 yaşındaki Arif`e,
· Muğla`nın Dalaman ilçesinde okul servisinin altında kalarak hayatını kaybeden 5 yaşındaki Dağlar`a,
· Mardin`in Kızıltepe ilçesinde üzerine dolap düşmesi sonucunda hayatını kaybeden 2. sınıf öğrencisi Reşat`a,
· İstanbul Küçükçekmece`de kalabalık yüzünden öğrenciler arasında yaşanan arbede sonrasında hayatını kaybeden 13 yaşındaki Ahmet`e,
ithaf ediyoruz.
Bir taraftan çocuklarımızın, işsizlik kıskacında atama bekleyen öğretmenlerimizin hayatına kast eden politikalar can yakmaya devam ederken, diğer taraftan türlü fedakarlıklarla görevini yerine getirmeye çalışan öğretmenlerimizin içine itildiği sorunlar da giderek artmaktadır.
AKP hükümetinin 13 yıldır benimsediği emek düşmanı politikalar sonucunda eğitim emekçilerinin yüzde 80`i borçludur ve üçte ikisi geçinebilmek için ek iş yapmak zorunda bırakılmıştır.
Türkiye`de öğretmenler diğer ülkelerdeki meslektaşlarına göre daha çok çalışmakta, ancak bu çalışmaları karşılığında daha az ücret almaktadır. Özellikle eğitimde 4+4+4 dayatmasının ardından öğretmenler okullarda çok sayıda angarya iş yapmak zorunda bırakılmış, çalışma yükü daha da ağırlaşmıştır.
Türkiye`de öğretmenler diğer ülkelerdeki meslektaşlarına göre daha çok çalışmakta, ancak bu çalışmaları karşılığında daha az ücret almaktadır. Özellikle eğitimde 4+4+4 dayatmasının ardından öğretmenler okullarda çok sayıda angarya iş yapmak zorunda bırakılmış, çalışma yükü daha da ağırlaşmıştır.
Türkiye`de eğitim sisteminin yıllardır çözülmeyen sorunları, öğretmenleri ve diğer eğitim emekçilerini, diğer ülkelerdeki meslektaşlarına göre çok daha fazla olumsuz etkilemektedir. Eğitimde 4+4+4 dayatmasının üzerinden henüz birkaç yıl geçmesine rağmen, okul dönüşümleri sonucunda ortaya çıkan norm fazlası sorunu hala çözülememiştir. Öğretmenlerin mağduriyeti sadece bununla sınırlı kalmamış, özür grubu atamalarında, tayinlerde ve eğitim yöneticilerinin sözlü sınavlarla belirlenmeye çalışılması sorunları daha da derinleştirmiştir.
Yıllardır Başbakan ve Milli Eğitim Bakanları aracılığıyla kamuoyunda bilinçli olarak yaratılmaya çalışan "öğretmenler az çalışıyor, çok maaş alıyor" algısının ne kadar yanlış olduğunu OECD verileri açıkça yalanlamaktadır. OECD ülkeleri içinde öğretmenleri en çok çalışan ülkelerin başında Türkiye`de çalışan öğretmenler gelmektedir. Öğretmenlerin yıllık çalışma saati ortalaması OECD ülkeleri içinde 1671 saat iken, Türkiye`de öğretmenler yılda 1816 saat çalışmaktadır.
Bazı OECD Ülkelerinde
Öğretmenlerin Yıllık Çalışma Saatleri
ÜLKELER
|
YILLIK
ÇALIŞMA SAATLERİ
|
İskoçya
|
1365
|
İspanya
|
1425
|
Portekiz
|
1456
|
Çek Cumhuriyeti
|
1696
|
Hollanda
|
1659
|
Danimarka
|
1680
|
Almanya
|
1793
|
İzlanda
|
1800
|
İsveç
|
1767
|
Türkiye
|
1816
|
OECD Ortalaması
|
1675
|
Kaynak: OECD Bir Bakışta Eğitim 2013
Raporu, sayfa: 401.
Dünyada ve Türkiye’de
Öğretmenlerin Yaz Tatili Süreleri
Avusturya yaklaşık 9 hafta
Belçika yaklaşık 9 hafta
Çek cumhuriyeti 8 hafta
Danimarka 7 – 8 hafta
Estonya 8 hafta
Finlandiya 10 – 11 hafta
Fransa 9 hafta
Almanya 6 hafta
Yunanistan 12 hafta
Macaristan 11 hafta
İzlanda 11 hafta
İrlanda 9 hafta
İtalya 12 – 13 hafta
Letonya 12 – 13 hafta
Litvanya 13 hafta
Lüksemburg 8 hafta
Norveç yaklaşık 8 hafta
Polonya 47 gün
Portekiz 12 hafta
Slovakya 9 hafta
Slovenya 12 hafta
İspanya 11 hafta
İsveç yaklaşık 10 hafta
İsviçre 5 – 10 hafta
Birleşik krallık 6 hafta
Türkiye 8 hafta
Dünyada En Yüksek Öğretmen Maaşı Veren Ülkeler,
Almanya: Öğretmenler görev yapacakları kurumu kendileri
bulmak zorunda.
Öğretmenlik, toplumda tatili çok olan, yaptıkları
hiçbir iş olmayan, tembel memur kesiminin mesleği olarak görülüyor. Emeklilik
için 63 yaş ve en az 35 yıl çalışma şartı var. Kıdemine göre 2-3 bin dolar
arası maaş alıyorlar.
Avustralya: 1. derecedeki bir öğretmen ortalama 2 bin 500 dolar
maaş alıyor. Emeklilik yaşı 55. İndirimli imkanlar veya sosyal tesisleri yok.
Çin: Öğretmene
saygı gösterilmesi kanun gereği. Genel olarak banka memurlarıyla aynı maaşı
alıyorlar. Çin’de öğretmenler günü 10 Eylül’de kutlanıyor. Öğretmenevi, lokal,
kamp yok. Özel kıyafet zorunluluğu yok.
Fransa: Stajyer bir öğretmenin maaşı bin 100 dolar
civarında. 30 yıllık bir öğretmen 2 bin 500 dolar civarında net maaş alıyor.
Öğretmenlerin çeşitli kariyer grupları var.
Öğretmenlere eğitsel faaliyetler için ek ödenek veriliyor. Maaş karşılığı 26
saat derse giriyorlar. Emeklilik yaşı minimum 60.
İngiltere: Usta öğretmenler ortalama 5 bin dolar
civarında maaş alıyor. Öğretmenin tam gün çalışması esas. Ek ders ücreti yok.
Öğretmenin ayrıcalıklı hiçbir durumu söz konusu değil.
Japonya: Öğretmen toplumsal hizmetçi olarak kabul ediliyor.
Yeni başlayan bir ilkokul öğretmeninin maaşı aylık 2 bin dolar civarında. 25
yıllık öğretmenler 65’inden sonra emekli oluyor.
10.Japonya:
Yıllık 62.000 $
09.İrlanda:
Yıllık 65.000 $
08.Kanada:
Yıllık 65.000 $
07.Hollanda:
Yıllık 66.000 $
06.Avusturya:
Yıllık 66.000 $
05.A.B.D.: Yıllık 67.000 $
04.Güney Kore:
Yıllık 75.000 $
03.Almanya:
Yıllar 75.000 $
02.İsviçre:
Yıllar 92.000 $
01.Lüksemburg: Yıllık 137.000 $
Öğretmen maaşının en yüksek olduğu 12 ülke
Türkiye’de aydınlanma konusunda adeta kutsal bir
görevi icra eden öğretmenlerin aldıkları maaşları hepimiz az çok biliyoruz.
Peki dünya genelinde öğretmenlere yıllık bazda en çok maaşı veren ülkeler
hangileri? 2015 OECD raporuna göre işte o çarpıcı rakamlar:
12. A.B.D.
Amerika’da okullar Türkiye’deki gibi özel ve devlet
diye ikiye ayrılıyor ve yabancı öğretmenler için değişim programları
aracılığıyla pek çok kontenjan bulunuyor.
Ortalama maaş A.B.D.: Yıllık 67.000 $
11. İskoçya
Avrupa’daki en iyi eğitim sistemlerinden birine
sahip olan İskoçya’da eğitim kurumları dış denetçiler tarafından kontrol
ediliyor. Ortalama maaş İskoçya: Yıllık 75.000 $
10. Güney Kore
Dünya çapında özellikle teknoloji alanında kendinden
söz ettiren Güney Kore, bu ağırlığını eğitim sistemi alanında da gösteriyor.
Güney Kore’de öğretmenlik ile ilgili en zor şey ise bu mesleği edinebilmek.
Ortalama maaş Güney Kore: Yıllık 75.000 $
9. Avusturya
Avustralya’da yeni öğretmenlerin maaşları 50.000
$ iken, kıdemli öğretmenlerin maaşları 82.000 $‘ a kadar
çıkıyor.
Ortalama maaş Avusturya: Yıllık 66.000 $
8. Belçika
Belçika’da da öğretmen maaşları Avustralya’daki gibi
kıdeme göre yükseliyor. 49.000 $ iken, kıdemli öğretmenlerin
maaşları 80.000 $‘ a kadar çıkıyor.
Ortalama maaş Belçika: Yıllık 65.000 $
7. Danimarka
Danimarka’da okur yazarlık oranı %99. Bu oran bile
başlı başına eğitim sistemine ne kadar önem verdiklerinin bir göstergesi.
Ortalama maaş Danimarka: Yıllık 65.000 $
6. İrlanda
Okur yazarlığın %99 gibi bir orana ulaştığı
İrlanda’da eğitimi ön plandan tutan Avrupa ülkelerinden biri. 48.000 $
iken, kıdemli öğretmenlerin maaşları 80.000 $‘ a kadar çıkıyor.
Ortalama maaş İrlanda: Yıllık 65.000 $
5.
Kanada
Kanada hem yerli hem de yabancı öğretmenlere geniş
olanaklar sunan bir ülke. 50.000 $ iken, kıdemli öğretmenlerin
maaşları 82.000 $‘ a kadar çıkıyor.
Ortalama maaş Kanada:
Yıllık 65.000 $
4. Hollanda
Hollanda yabancı öğretmenler konusunda katı
kuralları olan bir ülke. Bu ülkede öğretmenlik yapmak isteyenlerin bazı
sertifikaları ve gereklilikleri sağlaması gerekiyor. Hal böyle olunca da
senelik maaşlar tabii ki buna göre şekilleniyor.
Ortalama maaş Hollanda: Yıllık 66.000 $
3. Almanya
Öğretmen maaşlarının yüksek olmasına ek olarak
konaklama yardımı gibi yan hakları sunan Almanya da, öğretmenlik mesleğini
gayet ciddiye alan ülkelerden biri.
Ortalama maaş Almanya: Yıllar 75.000 $
2. İsviçre
“Avrupa’nın kasası” olarak nitelendirilen İsviçre
şanına yakışır bir şekilde öğretmen maaşı sunuyor.
Ortalama maaş İsviçre: Yıllar 92.000 $
1.Lüksemburg
Listemizde ilk sırayı şaşırtıcı bir şekilde
Lüksemburg alıyor. Lüksemburg’da öğretmen maaşları senelik 90.000 $
iken, kıdemli öğretmenlerin maaşları 200.000 $‘ a çıkıyor.
Ortalama maaş Lüksemburg:
Yıllık 137.000 $
Kaynak: Bazı OECD Ülkelerindeki Öğretmen Maaşlarının
Karşılaştırmalı Bir Analizi
Türkiye Öğretmenine En Az Maaş Ödeyen 3. Ülke
Oldu.
Ekonomik İşbirliği ve Kalkınma Teşkilatı'nın (OECD)
nin araştırması çarpıcı sonuçlar ortaya çıkardı. Lüksemburg yıllık 96 bin 888 dolarla 1. ülke oldu. Bu araştırma
Türkiye'de öğretmene ve eğitime yatırımın ne kadar az olduğunu ortaya çıkarıyor
Ekonomik İşbirliği ve
Kalkınma Teşkilatı'nın
(OECD) “Bir Bakışta Eğitim 2018” raporuna göre Türkiye, 35 OECD ülkesi içinde devlet
okullarında öğretmenlerine en az maaş ödeyen 3. ülke. Yllık ortalama 12 bin
267 dolarla Letonya listenin en altında
yer alırken, onu 17 bin 449 dolarla Slovakya, 22 bin 143 dolarla da Türkiye izliyor. OECD ülkeleri içinde öğretmenlerin en
yüksek maaş aldığı ülke ise yıllık 96 bin 884 dolarla Lüksemburg. OECD ülkeleri arasında ortalama yıllık maaş
ise 37 bin 440 dolar.
BÜTÇEDEKİ PAYI DÜŞÜK
Devlet okullarında öğrenci başına öğretmen maaşı
maliyetinde de Türkiye, en alttan 6. ülke durumunda
bulunuyor. Listenin en altında 758 dolarla Letonya bulunurken, onu bin
89 dolarla Slovakya, bin 13 dolarla Çekya, bin 115 dolarla Meksika,
bin 296 dolarla da Estonya izliyor. Türkiye'de
ise maliyet bin 258 dolar. Devlet harcamaları içinde öğretmene
en çok yatırım yapan ülke ise yine öğrenci başına 10
bin 265 dolarla Lüksemburg.
ÖĞRENCİYE DE YATIRIM YAPILMIYOR
Türkiye, aynı zamanda Meksika'nın ardından OECD 'de 6-15 yaşındaki öğrencilere en az
harcama yapan ikinci ülke. Türkiye, öğrenci başına 40
bin doların
altında harcamayla Meksika'nın ardından en az
harcama yapan ikinci ülke. Onu 40-50 bin dolarla Brezilya, Şili, Macaristan ve
Yunanistan
izliyor. Öğrenciye en çok para harcayan ülke ise yıllık 200
bin doların
üzerinde harcamayla Lüksemburg. Onu, 140
bin dolarla Avusturya, 138 bin dolarla da Norveç izliyor. ABD ise yaklaşık 120
bin dolarla 4.
ülke durumunda.
YETENEK EŞİTLİĞİNDE ÇOCUKLARIMIZ DİPTE
Raporda Türkiye, 15 yaşındaki çocuklar
arasında matematik, sayısal ve bilgi teknolojisi yeteneklerinde eşitlik
konusunda da yüzde 49 oranla Meksika'nın
(yüzde 43) ardından sondan ikinci sırada
bulunuyor. “Uluslararası Öğrenci Değerlendirme Programı” (PISA) kriterlerine göre hazırlanan listede, üçüncü
sırada ise yüzde 51'le Şili, dördüncü sırada ise yüzde 64'le Yunanistan var. Listenin en tepesinde ise yüzde 89'la Japonya ve Estonya bulunuyor. Bu iki ülkeyi, eğitime verdiği
değerle bilinen ülkeler yüzde 86'yla Finlandiya, Danimarka ve Kanada izliyor.
Türkiye
En kutsal meslek olduğu iddia
edilen sürekli fedakarlık yapması beklenilen Öğretmenlerin
maaşı yıllık ortalama 36.000 TL.
Not:
Yoksulluk sınırı Türkiye'de
yıllık 54.000 TL'dir!
Not:
Tutarlar senelik
olup, 2016 OECD raporuna dayanarak
günümüz TL kuruna çevrilmiştir (USD->TL).
Türkiye Öğretmenine En Az Maaş Ödeyen 3. Ülke Oldu. Ekonomik İşbirliği ve Kalkınma
Teşkilatı'nın (OECD) nin araştırması çarpıcı sonuçlar
ortaya çıkardı. Lüksemburg yıllık 96 bin 888
dolarla 1. ülke oldu. Bu araştırma Türkiye'de öğretmene ve eğitime yatırımın ne
kadar az olduğunu ortaya çıkarıyor Ekonomik İşbirliği ve
Kalkınma Teşkilatı'nın
(OECD)
“Bir Bakışta Eğitim 2018” raporuna göre Türkiye, 35 OECD ülkesi içinde devlet okullarında öğretmenlerine
en az maaş ödeyen 3. ülke.
Yllık ortalama 12 bin 267 dolarla Letonya listenin en altında yer alırken, onu
17 bin 449 dolarla Slovakya, 22 bin 143 dolarla da Türkiye
izliyor. OECD
ülkeleri içinde öğretmenlerin en yüksek maaş aldığı ülke ise yıllık 96 bin 884
dolarla Lüksemburg. OECD ülkeleri arasında ortalama yıllık maaş
ise 37 bin 440 dolar.
BÜTÇEDEKİ PAYI DÜŞÜK
Devlet
okullarında öğrenci başına öğretmen maaşı maliyetinde de Türkiye, en alttan 6. ülke durumunda bulunuyor. Listenin en
altında 758
dolarla Letonya
bulunurken, onu bin 89 dolarla Slovakya, bin 13 dolarla Çekya, bin 115 dolarla Meksika, bin 296 dolarla
da Estonya
izliyor. Türkiye'de ise maliyet bin 258 dolar. Devlet harcamaları içinde öğretmene
en çok yatırım yapan ülke ise yine öğrenci başına 10 bin 265 dolarla
Lüksemburg.
ÖĞRENCİYE DE YATIRIM
YAPILMIYOR
Türkiye,
aynı zamanda Meksika'nın ardından OECD
'de 6-15 yaşındaki öğrencilere en az harcama yapan ikinci ülke. Türkiye,
öğrenci başına 40 bin doların
altında harcamayla Meksika'nın ardından en az harcama yapan ikinci
ülke. Onu 40-50 bin dolarla Brezilya, Şili, Macaristan ve Yunanistan izliyor. Öğrenciye en çok para
harcayan ülke ise yıllık 200 bin doların
üzerinde harcamayla Lüksemburg.
Onu, 140
bin dolarla Avusturya, 138 bin dolarla da Norveç izliyor. ABD ise yaklaşık 120
bin dolarla 4.
ülke durumunda.
YETENEK EŞİTLİĞİNDE
ÇOCUKLARIMIZ DİPTE
Raporda
Türkiye, 15 yaşındaki çocuklar arasında matematik, sayısal ve bilgi teknolojisi
yeteneklerinde eşitlik konusunda da yüzde 49 oranla
Meksika'nın (yüzde 43) ardından sondan ikinci sırada bulunuyor. “Uluslararası Öğrenci
Değerlendirme Programı”
(PISA)
kriterlerine göre hazırlanan listede, üçüncü sırada ise yüzde 51'le Şili,
dördüncü sırada ise yüzde 64'le Yunanistan var. Listenin en tepesinde ise yüzde 89'la Japonya ve Estonya bulunuyor. Bu iki ülkeyi, eğitime
verdiği değerle bilinen ülkeler yüzde 86'yla Finlandiya, Danimarka ve Kanada izliyor.
01. Lüksemburg
02. İsviçre
03. Almanya
04. Güney Kore
05. A.B.D.
06. Avusturya
07. Hollanda
08. Kanada
09. İrlanda
10. Japonya
İlk ve Ortaokul Öğretmenlerinin En Az Maaş Aldığı 10 Ülke:
01. Çek Cumhuriyeti
02. Macaristan
03. Polonya
04. Türkiye
05. Yunanistan
06. Şili
07. İskoçya
08. İsveç
09. İtalya
10. Yeni Zelanda
Lise Öğretmenlerinin En Fazla Maaş Aldığı 10 Ülke:
01. Lüksemburg
02. İsviçre
03. Almanya
04. Belçika
05. Güney Kore
06. Avusturya
07. A.B.D.
08. Hollanda
09. Kanada
10. İrlanda
Lise Öğretmenlerinin En Az Maaş Aldığı 10 Ülke:
01. Çek Cumhuriyeti
02. Polonya
03. Macaristan
04. Türkiye
05. Yunanistan
06. Şili
07. İsrail
08. İskoçya
09. Slovenya
10. İsveç
Türkiye`de eğitim sisteminin yıllardır çözülmeyen sorunları, öğretmenleri diğer ülkelerdeki meslektaşlarına göre çok daha fazla olumsuz etkilemektedir.
Türkiye`de öğretmenler, OECD ortalamasına göre 145 saat daha fazla çalışmakta, buna rağmen Avrupa`daki meslektaşlarına göre son derece düşük maaş almaktadırlar. Geçmişten bugüne doğru baktığımızda OECD ülkeleri içinde öğretmenlerin yıllık toplam çalışma sürelerinin düzenli olarak arttığı tek ülkenin Türkiye olması dikkat çekicidir. Üstelik OECD`nin bu yıl açıkladığı veriler 2011 yılına aittir ve geçtiğimiz yıl başlayan 4+4+4 düzenlemesi sonrasında öğretmenlerin artan yoğun iş yükünü yansıtmamaktadır.
Eğitim emekçilerinin gerek çalışma, gerekse yaşama koşulları açısından her geçen yıl, bir önceki yılı mumla aradığı bir ortamda, "çok maaş alıyorlar" gibi tamamen kışkırtıcı söylem ve imalarda bulunulması manidardır. Öğretmenlerin aldıkları maaşlar, rakamsal olarak artmış gibi görünmekte ise insanca yaşam seviyesinin yanına bile yaklaşamamaktadır. Hizmetli ve memurların durumu, öğretmenlerden daha vahimdir.
5 Ekim Dünya Öğretmenler Günü vesilesiyle Türkiye`nin dört bir yanında görevlerini büyük fedakarlıklara katlanarak sürdüren öğretmenlerimizin yaşadığı sorunları kısaca özetlemek gerekirse;
- Türkiye`de çalışan öğretmenler, OECD ülkeleri içinde en çok çalışan, en düşük maaş alan öğretmenler arasındadır;
- Öğretmenlerin yüzde 80`i geçinebilmek için ek iş yapmak zorunda kalmaktadır;
- Öğretmenler, sık sık değişen eğitim politikalarının ve siyasi iktidarın tasarruflarının mağduru olmayı sürdürmektedir;
- Öğretmenlik mesleğinin standartları özellikle AKP döneminde düşürülmüş, nitelikli öğretmen yetiştirme politikaları terk edilmiştir;
- Öğretmenlerin bugünkü çalışma koşulları ve maaşlarıyla kendilerini mesleki olarak yetiştirmeleri ve geliştirmeleri mümkün değildir;
- Öğretmen açıkları sorununa kalıcı sorunlar üretilmemekte, 300 bini aşkın işsiz öğretmen kadrolu olarak atanmayı beklemektedir;
- Öğretmen açıkları ücretli öğretmenler tarafından kapatılmak istenmekte, eğitimde esnek, güvencesiz ve kuralsız çalışma uygulamaları her geçen gün artmaktadır.
- Eğitimde benimsenen esnek çalışma uygulamaları aynı işi yapan farklı statülerde öğretmen istihdamını gündeme getirmiş, kariyer basamakları uygulaması ile öğretmenlerin sınıflandırılması, eğitimin niteliğini olumsuz etkilemiştir;
- Eğitime bütçeden yeterli pay ayrılmamasının ve eğitimin gün geçtikçe paralı hale getirilmesinin bir sonucu olarak öğretmenler öğrencilerden çeşitli adlar altında para toplamaya zorlanan birer "tahsildar" durumuna düşürülmüştür;
- Sınıf mevcutlarının fazlalığı, okul öncesi çağdaki çocukların zorla ilkokula kayıt edilmesi vb sorunlar eğitimi ve öğretmenlerin mesleklerini sağlıklı bir şekilde yapmalarını engellemektedir;
- Öğretmenlerin büyük bölümünde iş yükü artışına paralel olarak meslek hastalıklarında artış yaşanmaktadır;
- Demokratik haklarını kullandıkları ve sendikal çalışmalara katıldıkları için her yıl çok sayıda öğretmen soruşturma geçirmekte, cezalandırılmakta ya da sürgün edilmektedir.
Taleplerimiz:
- Başta insanca yaşayacak ücret talebimiz olmak üzere, eğitim emekçilerinin bugüne kadar yaşadığı ekonomik mağduriyetler giderilmeli, son 11 yıl içinde satın alım gücümüzdeki azalmayı telafi eden adaletli bir ücret artışı sağlanmalıdır.
- Eğitimde esnek, kuralsız ve angarya çalışma uygulamalarına son verilmeli, performans değerlendirme ve rotasyon uygulamalarından tamamen vazgeçilmelidir.
- Ek ödemelerin tamamı temel ücrete ve emekliliğe yansıtılmalı, vergi dilimi uygulaması sabitlenerek, ücretlerde yaşanan erimenin önüne geçilmelidir.
- Ek ders ücretleri günün şartlarına uygun bir şekilde belirlenmelidir.
- Eğitim-öğretim yılı başında öğretmenlere yapılan eğitim-öğretime hazırlık ödeneği, her dönem başında olmak üzere yılda iki kez olmalı ve bütün eğitim ve bilim emekçilerinin yararlanması sağlanmalıdır. Hizmetli ve memurlara özel hizmet tazminatı ödenmelidir.
- Kamu emekçilerinin grevli toplusözleşme hakkı önündeki engeller kaldırılmalı, gerçek bir toplusözleşme düzenin yaratılması sağlanmalıdır.
Burada belirtilen tespitler doğrultusunda yapılması gereken, anayasal bir hak olan eğitim hakkının tüm yurttaşlar için ayrım gözetilmeksizin yerine getirilmesini sağlamak, öğretmenlerimize, eğitim ve bilim emekçilerine insan onuruna yaraşır bir ücret ve çalışma koşulları sağlanmasıdır.
Öğretmenlerin ve diğer eğitim emekçilerinin ekonomik, demokratik, sosyal ve özlük haklarıyla ilgili çözüm bekleyen çok sayıda sorunu bulunmaktadır. AKP`nin bugüne kadar benimsediği politikalara bakıldığında bırakalım sorunların çözülmesini, daha da derinleşmesi kaçınılmaz görünmektedir.
Eğitim Sen olarak, yaşadığımız bütün sorunlara rağmen bütün öğretmenlerimizin, eğitim ve bilim emekçilerinin 5 Ekim Dünya Öğretmenler Günü`nü kutluyoruz…
5 Ekim Dünya Öğretmenler Günü Kutlu Olsun!
Türkiye’de eğitim emekçileri 5 Ekim Dünya Öğretmenler Günü’nü kutlamaya hazırlanıyor. Öğretmenlik mesleği açısından uluslararası genel kabullerin simgesi sayılan 5 Ekim’i Türkiye’deki öğretmenler, birilerinin “tek başına iktidar” hırsıyla yeniden başlatılan çatışmaların ve silahların gölgesinde, her geçen gün biraz daha zorlaşan koşullarda karşılamaktadır.
Eğitim Sen olarak bu yıl 5 Ekim Dünya Öğretmenler Günü’nü, Yalova Valisi’nin kendisine hakaret etmesi sonucu kalp krizi geçirerek hayatını kaybeden Halil Serkan Öz ve Suruç katliamında hayatını kaybeden Süleyman Aksu başta olmak üzere, görevi başında hayatını kaybeden tüm öğretmenlere adıyoruz.
Öğretmenlerin Can Güvenliği Sağlanmalıdır
AKP’nin 7 Haziran seçimleri sonrasında tek başına iktidarını kaybetmesi sonucunda yeniden başlatılan çatışmalı süreç ile birlikte artan şiddet ve kaos ortamı toplumsal yaşamın bütün alanlarını olduğu gibi eğitimi ve eğitim emekçilerini de derinden etkilemiştir. Bir süredir bazı il ve ilçelerde fiili sıkıyönetim uygulamaları hayata geçirilmiş, 150’ye yakın yerleşim birimi “özel güvenlik bölgesi” ilan edilmiş, okullar kurşunlanmış, valiliklerin peş peşe aldıkları sokağa çıkma yasakları ile tüm ülke sadece 90’lara değil, resmen darbe dönemlerine geri götürülmüştür. Çatışmaların artarak sürmesi nedeniyle özellikle bazı il ve ilçelerde eğitim-öğretim hizmetlerinin öğrenciler, öğretmenler ve diğer eğitim emekçileri açısından sağlıklı bir şekilde yapılmasının koşulları bulunmamaktadır.
Ülkemizde eğitim sisteminin en önemli unsurlarından birisi olan öğretmenler 5 Ekim’i, her yıl diğer ülkelerdeki meslektaşlarına kıyasla daha mutsuz karşılamakta, ülkenin içine itildiği çatışma süreci ve AKP eliyle yaratılan kaos ortamından büyük bir endişe duymaktadır.
Okullarda öğrencilerin, öğretmenlerin, eğitim emekçilerinin can güvenliğinin sağlanmadığı, ülkenin bir bölümünde fiilen sıkıyönetim koşullarının yaşandığı bir ortamda, eğitim-öğretim hizmetinin ne kadar yapılabileceği ya da sürdürülebileceği tartışmalıdır.
Öğretmenlik Mesleği İtibarsızlaştırılmış, Meslek Onuru Zedelenmiştir
AKP’nin 2002 seçim bildirgesinde “Öğretmenlik mesleğinin toplumda hak ettiği itibarı yakalayabilmesi için öğretmenlerin nitelikleri artırılacak, buna paralel olarak özlük hakları ve çalışma şartları iyileştirilecektir” ifadesi yer almasına karşın, 13 yıllık iktidarı süresinde öğretmenlik mesleğinin bırakalım toplumda hak ettiği itibarı yakalamasını, öğretmenler tarihin hiçbir döneminde AKP iktidarı döneminde olduğu kadar hakarete maruz kalmamış, öğretmenlik mesleği tarihte hiç bu kadar büyük bir itibar kaybına uğramamıştır. Göreve gelen her bakan fırsat buldukça öğretmenlerin az çalıştığını, uzun tatil yaptığını iddia etmiş, her fırsatta öğretmenlik mesleğini “itibarsızlaştıran” ifadeler kullanmıştır.
Türkiye’nin dört bir yanında fedakârca görev yapan öğretmenlerimizin büyük bölümü yaptığı işe yabancılaştırılmış, MEB’in yanlış politikaları ve siyasilerin öğretmenlik mesleğine yönelik olumsuz söylemleri nedeniyle mesleğine küstürülmüştür.
Öğretmenler Türkiye’nin en ücra köşelerinde, her türlü olumsuz koşullarla mücadele ederek, görevlerini yerine getirmeye çalışmaktadır. Yaşamın olduğu her yerde eğitim emekçilerini görmek mümkündür. Örneğin 15 Eylül’de ilk kez ataması yapılan öğretmenlerin yüzde 67’si doğu ve güneydoğu illerine atanmış ve önemli bir bölümü yeterince can güvenliği olmamasına rağmen büyük fedakârlık göstererek görevine başlamıştır.
AKP hükümetleri döneminde öğretmenlerin en temel ekonomik, sosyal ve özlük sorunları azalmak bir yana sürekli artmış, il içi, il dışı, özür grubu atamalarında, norm kadro sorunlarında ve alan değişikliklerinde sürekli mağduriyet yaratılmıştır. Milli Eğitim Bakanlığı tarafından yapılan öğretmen atamaları, ihtiyacın ve beklenen rakamların çok altında kalmıştır. Yıllar içinde işsiz öğretmenler sorunu giderek büyümüş, bugüne kadar 41 işsiz öğretmen arkadaşımız ataması yapılmadığı için intihar etmiştir.
2003-2015 Arasında KPSS’ye Giren, Ataması Yapılan ve Emekli/Ayrılan Öğretmen Sayıları
Eğitim Yılı
|
KPSS’ye giren işsiz öğretmen sayısı
|
Ataması Yapılan
Öğretmen Sayısı
|
Emekli/Ayrılan
Öğretmen Sayısı
|
2003
|
127.973
|
22.814
|
24.190
|
2004
|
182.160
|
19.029
|
23.999
|
2005
|
173.328
|
20.777
|
28.173
|
2006
|
201.877
|
50.877
|
19.135
|
2007
|
205.101
|
45.420
|
19.051
|
2008
|
237.123
|
40.709
|
15.338
|
2009
|
243.569
|
30.216
|
10.112
|
2010
|
234.392
|
40.922
|
9.510
|
2011
|
229.767
|
39.945
|
7.128
|
2012
|
299.709
|
56.106
|
8.800
|
2013
|
252.741
|
41.579
|
7.877
|
2014
|
325.419
|
50.502
|
7.975
|
2015
|
283.583
|
35.563
|
7.500*
|
TOPLAM
|
2.996.742
|
494.459
|
188.788
|
*2015 yılsonu tahmin.
Türkiye’de eğitim sistemi her geçen gün artan sorunlar ve derinleşen çelişkiler nedeniyle resmen çürümeye terk edilmiştir. Geçtiğimiz 13 yıl içinde ihtiyaç kadar öğretmen ataması yapılmamış, KPSS’ye giren her yüz öğretmenden ortalama 16’sının ataması yapılarak, yıllar içinde fiilen “işsiz öğretmenler ordusu” yaratılmıştır. Yine öğretmenlerin geçtiğimiz 13 yıl içinde gelirlerinde yaşanan gerileme sonucunda satın alım gücü belirgin bir şekilde azalmış, 2003 yılında 24 bin olan emeklilik oranı, yaşanan geçim sıkıntısı nedeniyle son yıllarda 7 binli rakamlara kadar gerilemiştir.
Öğretmenlere Hak Ettiği Değer Verilmelidir
Öğretmenlerin yıllar boyunca büyük fedakârlıklara katlanarak çalışırken yaşadığı zorluklar ortadayken, angarya çalışma ve performans değerlendirme girişimleri ile çalışma ve yaşam koşulları zorlaşmıştır. Geçtiğimiz yıllar içinde öğretmenlerin ekonomik ve sosyal sorunlarına ek olarak, mesleki saygınlıklarında ciddi gerilemeler yaşanmıştır. Yıllardır öğretmenlere hak ettiği değer verilmemekte, eğitim emekçilerinin en temel ekonomik, mesleki ve özlük talepleri ısrarla görmezden gelinmektedir.
Yaşadığımız tüm olumsuzluklara rağmen 5 Ekim Dünya Öğretmenler Günü, bizler için klasik anlamda “kutlanan” bir gün olmaktan çok, tüm eğitim ve bilim emekçilerinin uluslararası alanda birlik, dayanışma ve mücadelesinin simgesi olan özel bir gün olma özelliğini sürdürmektedir.
Eğitim Sen olarak, siyasi hedefleri için ülkeyi ateşe atanların savaş çığırtkanlığına karşı, barış koşullarının bir an önce sağlanmasını diliyor, eğitim ve bilim emekçilerinin 5 Ekim Dünya Öğretmenler Günü’nü kutluyoruz.
•
5 Ekim Dünya Öğretmenler Günü’nde Sorunlarimiza Kalici Cozümler Uretilmesini ve Sorunlarimizın Çözülmesi Mucadesinde Daha Çok Birlik ve Dayanisma Içinde Olmayi Diliyoruz!
Reviewed by ümitse
on
00:30:00
Rating:
Hiç yorum yok: