IZMIR`de Bir Sürrealist Salvador DALI — 17 Ocak 2013 Perşembe — 02 Mart 2013 Cumartesi — IBB — AHMED ADNAN SAYGUN SANAT MERKEZİ — Güzelyalı — Konak/Izmir/Türkiye — Açılış : 17 Ocak 2013 — Saat : 18.00… |
| IZMIR`de Bir Sürrealist Salvador DALI — 17 Ocak 2013 Perşembe — 02 Mart 2013 Cumartesi — IBB — AHMED ADNAN SAYGUN SANAT MERKEZİ — Güzelyalı — Konak/Izmir/Türkiye — Açılış : 17 Ocak 2013 — Saat : 18.00… |
…IZMIR`de Bir Sürrealist — Zodyak — Resim Sergisi — Salvador DALI…
Salvador DALI' nin sergisi olacağını duyunca çok
heyecanlandım ve fırsat yaratıp gittim. Salvador DALI' nin bilinen pekçok eserinin olmaması serginin adının Zodyak olmasından
başka bir nedeni de yoktu. Salvador DALI' nin burçlarla ilgili yaptığı Baskılardan oluşan bir seri adından da
anlaşılacağı üzere. Sanatçıya ait kişisel fotoğraflar,burçlarla ilgili
açıklamalar da bir farklılık katmış böylesi bir resim sergisine. Kendi burcum
olan Terazi yi fotoğrafladım sadece …
"Ben sürrealizmin ta kendisiyim" diyen Salvador
DALI için birkaç da bilgi vereyim. Ekmek ve Yumurta bu ilginç kişilik
için çok büyük bir önem taşıyor.Öyle ki kendi sağlığında kendi olanaklarıyla
kurduğu müzenin (İspanya) dış cephesi ekmek ve yumurta figürlerinden oluşuyor…
"Ekmek ve yumurtanın dışı serttir
ama içi yumuşaktır.Tıpkı benim eserlerim gibi.Dışardan bakıp gördüğünüzle
içindeki anlam farklıdır" Bazı objeler pekçok eserinde tekrar eder ve
herbirinin anlamı vardır.Örneğin akan saat, uzun bacaklı fil, kafa bölgesinde
çekmece gibi. Bu sergide de tekrar eden objeler vardı.Cinsel
organlar,soytarı,parçalanmış bedenler gibi…
Bir deliyle benim aramda tek bir fark
var. Deli aklının yerinde olduğunu sanır. Bense deli olduğumu biliyorum…
Soytarı olan ben değilim, deliliğini
gizlemek için ciddiyet oyunu oynayan şu aklın mantığın alamayacağı ölçüde
sinsi, bönlüğünden bile habersiz toplum…
Tanrı'ya inanıyorum, ama inançlı
değilim. Matematik ve bilim, bana Tanrı'nın olması gerektiğini anlatıyor, ama inanmıyorum…
Salvador DALI sadece bir Ressam değil aynı zamanda deneysel Sinemanın ilk
örneklerinden birinin de yazarı. Yönetmen bir arkadaşı ile birbirlerine
anlattıkları rüyaların etkisinde hazırladıkları "Bir Endülüs Köpeği" de aynı tabloları gibi,aynı ekmek ve
yumurta gibi…
Bir Endülüs Köpeği' ni izlemek isterseniz:
An Andalusian Dog — (feat. Tom
Waits) …
•
Salvador DALI…
Salvador Domingo Felipe Jacinto Dalí y Domènech, kısaca Salvador DALI (d.
11 Mayıs 1904 – ö. 23 Ocak 1989),Katalan sürrealist ressam. Gerçeküstü eserlerindeki tuhaf ve
çarpıcı imgelerle ünlenmiştir. En iyi bilinen eseri olan Belleğin
Azmi,ni 1931'de bitirmiştir.
Salvador DALI ressamlığın yanı
sıra heykelcilik, fotoğrafçılık ve filmciliklede
ilgilenmiş, Amerikalı Animasyoncu Walt Disney ile beraber yaptığı Destino adlı
kısa çizgi film, 2003'te
"en iyi kısa animasyon filmi"
dalında Oscar adayı
olmuştur.
Katalonya doğumlu olan Salvador
DALI, 711 yılında İspanya'yı fethetmiş olan Mağribiler'in soyundan geldiğini
iddia etmiş, "süslü ve cafcaflı
olan her şeye, lüks hayata ve doğu kıyafetlerine olan düşkünlüğünü"
de "Arap kökeni"ne bağlamıştır.[1]
Salvador DALI' hayatı boyunca, sanatıyla olduğu
kadar eksantrik giyimi, davranışları ve sözleriyle de dikkat çekmiş, bu durum
kimi zaman, onun sanatını takdir edenleri de etmeyenler kadar usandırmıştır.[2]
Bu davranışların getirdiği kötü şöhret, Salvador DALI' nin geniş kesimlerce tanınmasını sağlamış ve eserlerine duyulan ilgiyi
arttırmıştır…
İlk yıllar
Salvador DALI 11 Mayıs 1904'te, İspanya'nın Katalonya bölgesinde
bulunan Figueres kentinde, Salvador DALI Cusí ve Felipa Domenech
Ferres çiftinin ikinci çocuğu olarak dünyaya geldi. Çiftin 1901
doğumlu ilk çocuğu, Salvador DALI' nin doğumundan tam dokuz ay on gün önce (1 Ağustos 1903'te)
sindirim yolu iltihabından ölmüş, onun ismi olan Salvador da ikinci
çocuğa geçmişti. İlk çocuklarının küçük yaşta ölmesini bir türlü kabullenemeyen
DALI çifti, küçük Salvador DALI' nin yanında sık sık ölmüş ağabeyinden bahsediyor, ilk Salvador' un bir resmini yatak odalarının duvarında tutuyor, ve Salvador
DALI' yle beraber düzenli olarak ilk Salvador' un mezarını ziyaret ediyorlardı.[3]
Bu durum, Salvador DALI' nin küçük yaşta kendi kimliği konusunda karışıklık yaşamasına sebep oldu.
Sonradan, hiç tanımadığı ağabeyi hakkında "iki su damlası gibi birbirimize benziyorduk, fakat yansımalarımız
farklıydı [...] O, herhalde
benim fazla mutlak olarak tasarlanmış ilk versiyonumdu." diye
yazacaktı.[4]
Salvador DALI' nin babası, sert ve otoriter
karakterli bir noterdi. Annesi ise tam tersine sevecen ve anlayışlıydı ve
oğlunun resim konusundaki çabalarına destek veriyordu.[5] Salvador
DALI üç yaşındayken kızkardeşi Ana María doğdu. Evin tek erkek
çocuğu olarak, annesi, kızkardeşi, teyzesi, anneannesi ve bakıcısından sürekli
ilgi gören Salvador DALI, küçük yaşlarından
itibaren şımarık ve kaprisli bir karakter sergilemeye başladı.[2]
1914'te annesinin desteğiyle özel bir
resim okuluna yazılan Salvador DALI, 1919'da Figueres Belediye Tiyatrosu'nda ilk
sergisini açtı. Şubat 1921'de ise çok sevdiği annesini meme
kanserinden kaybetti. Annesinin ölümü hakkında "hayatımda aldığım en
büyük darbeydi. Ona tapardım [...] Ruhumun kaçınılmaz kusurlarını görünmez
kılabilmesine hep güvendiğim bir varlığın kaybını kabullenemiyordum." diye
yazacaktı.[4] Salvador DALI' nin babası, karısının ölümünden kısa süre sonra baldızıyla evlendi…
Madrid, Paris ve ABD
1922'de Madrid'e taşınan ve buradaki okula yazılan Salvador
DALI, ilk eserlerinde kübizm ve dadaizm etkileri
gösterdi.Fransa ve İsviçre kökenli olan bu yeni akımlar, o
sıralar Madrid'de pek yaygın değildi, ve Salvador DALI' nin eserleri kısa sürede ilgi çekmeye başladı. Salvador DALI,
Madrid'de geçirdiği yıllarda, kendisi gibi avangart sanata meraklı
olan film yapımcısı Luis Buñuel ve
şair Federico García Lorca ile
yakın arkadaş oldu. 1923'te disiplinsizlik yüzünden geçici olarak
okuldan uzaklaştırılan Salvador DALI, aynı
yıl Girona'da anarşist gösterilere katıldığı için tutuklandı ve bir süre
gözaltında tutuldu.[6] 1925'te okula geri döndü,
ve Barcelona'da ilk kişisel sergisini açtı. Resimleri eleştirmenler
tarafından ilgi ve şaşkınlıkla karşılandı.
Salvador DALI 1926'da Paris'e
gitti ve büyük saygı duyduğu Pablo Picasso ile tanıştı.
Sonraki birkaç yıl boyunca, Salvador DALI' nin eserlerinde Picasso etkisi ağır basacaktı. Paris gezisinden döndükten kısa süre
sonra okulundan temelli kovulan Salvador DALI, çok geçmeden askere
alındı. Ekim 1927'de askerlik hizmetini bitirdi ve Mart 1928'de
sanat eleştirmenleri Lluís Montanyà ve Sebastià
Gasch ile beraber, sanattamodernizmi ve fütürizmi savunan
"Sanat Karşıtı Katalan Manifesto"yu
yazdı.
1929'da arkadaşı Luis
Buñuel ile beraber çektikleri Bir Endülüs Köpeği adlı
avangart kısa film, sürrealist sanat çevrelerinde ikiliye büyük şöhret
kazandırdı. Aynı yıl ikinci kez Paris'e giden Dalí, burada ressam Joan
Miró aracılığıyla sürrealist akımın öncüleri André
Breton ve Paul Éluard ile tanıştı. Éluard'ın
karısı Gala (asıl ismi Helena
İvanovna Diakonova), tanıştıkları andan itibaren Salvador
DALI' nin ilgisini çekti, ve 1929 yazında Salvador DALI
ile Gala arasında, sonradan evliliğe dönüşecek olan tutkulu bir ilişki
başladı.
1931 yılında Salvador
DALI, en meşhur eseri olan Belleğin Azmi,ni
yaptı. Yumuşak Saatler ya da Eriyen Saatler olarak
da bilinen eserde, geniş bir kumsal manzarası önünde eriyen cep saatleri
resmedilmiştir. Eser genel olarak, katı ve değişmez zaman kavramına karşı bir
protesto olarak yorumlanır.[7] Salvador DALI
sonradan bu resmin ilhamını, sıcak Ağustos güneşi altında erimekte olan
bir Camembert peynirinden
aldığını yazacaktı.[4]
Haşlanmış Fasulyeli
Yumuşak Yapı (İç Savaş Öngörüsü) 1936…
1929'dan beri beraber yaşayan Salvador
DALI ve Gala, 1934'te bir devlet nikâhıyla
evlendiler. (1958'de bir Katolik düğünüyle nikâh
tazeleyeceklerdi.) Aynı yıl New York' ta bir sergi
açan Salvador DALI, ABD'de büyük sansasyon yarattı ve büyük
üne kavuştu. 1936'da Londra Uluslararası
Sürrealist Sergisi' nde bir konuşma yapması istenince, sahneye eski tip hantal bir dalgıç tulumu
içinde çıktı. Tulumun beline
mücevher işlemeli bir kama takmıştı; bir elinde bir bilardo ıstakası
tutuyor, diğer eliyle de bir çift kurtköpeğini çekiştiriyordu.[8]
Konuşma sırasında nefes almakta zorluk çekince, dalgıç kıyafetinin başlığı
çıkarıldı.
Salvador DALI 1937'de Hollywood' a giderek zamanın meşhur
komedyenleri Marx kardeşler ile
tanıştı, ve onlar için bir film senaryosu yazdı.[6]1938
yazında ise Londra'da, hayranı
olduğu Sigmund Freud ile
tanıştı ve ünlü psikoloğun birkaç portresini yaptı. Tüm sürrealistler gibi Salvador
DALI' de bilinçaltının dışavurumuyla ilgileniyor, ve Freud'un bilinçaltı konusundaki
yazılarını ilgiyle takip ediyordu.
1936'da başlayan ve tüm
İspanya'yı kaosa sürükleyen İspanya İç Savaşı, 1939'da
General Francisco Franco'nun
galibiyetiyle sona erince, Salvador DALI yeni kurulan faşist rejimi
desteklediğini açıkladı.[9] Bunun üzerine, çoğunluğu Marksist olan
ve Salvador DALI''nin abartılı dikkat çekme
çabalarından zaten hoşlanmayan sürrealistler, Salvador DALI' ye açıkça sırtlarını döndüler. Sürrealist grubun önderi Breton, Salvador
DALI' nin isminden iğneleyici bir anagram çıkardı: Avida
Dollars (Dolar Heveslisi).
Salvador DALI ise cevap vermekte gecikmedi: "Le
surréalisme, c'est moi!" (Sürrealizmin Kendisiyim!)[6] Sürrealistler ve Salvador
DALI arasındaki çekişme, Salvador DALI ölene kadar devam
edecekti.
1940'ta Salvador DALI
ve Gala, tüm Avrupa'yı etkisi altına almaya başlayan II. Dünya
Savaşı'ndan kaçarak ABD'ye yerleştiler. Burada dokuz yıl kalacaklardı.
1942 yılında Salvador DALI, Salvador
DALI' nin Gizli Hayatı isimli otobiyografisini yayımladı. 1945 — 46 yıllarında, Walt Disney ile beraber Destino, Alfred
Hitchcock ile beraber Spellbound filmlerinin yapımında
çalıştı. 1947'de sürrealist bir Picasso portresi yaptı…
Katalonya'ya dönüş
1949'da Salvador DALI,
karısıyla beraber Avrupa'ya döndü ve memleketi Katalonya' ya yerleşti.
Hayatının sonuna kadar burada kalacaktı. Faşist Franco rejimiyle
yönetilen İspanya'ya
yerleşmesi, bir kez daha sol görüşlü sanatçı ve aydınların tepkisini çekti.
Salvador DALI 1951'de Katolisizm'
in ve modern bilimin bazı kavramlarını sentezlediği Mistik Manifesto,yu
yayımladı. II. Dünya Savaşı sonrası eserlerinde, Katolik temalar ve DNA hiperküp (dört boyutlu küp) ve atomik çözünme
gibi modern bilim kavramları öne çıkacaktı. Hiroşima'da patlayan atom bombasının gücünden çok etkilenmiş
olan Salvador DALI, hayatının bu dönemine "nükleer
mistisizm" adını veriyordu. Yine bu dönemde Dalí, tuvale boya sıçratma,hologramlar, optik yanılgılar ve stereoskopi gibi
pek çok değişik teknikle denemeler yaptı.
1960'da Figueres
belediye başkanı, yıllar önce Salvador DALI' nin ilk sergisine ev sahipliği yapmış ve iç savaşta zarar görmüş olan
Belediye Tiyatrosu'nu "Dalí
Tiyatrosu ve Müzesi" adıyla restore etmeye karar verdi. Salvador
DALI, 1974'e kadar müzenin inşaatı ve dekorasyonuyla bizzat
ilgilendi ve bu projeye çok emek ve zaman harcadı. Müze 1974'te
açıldıysa da, Salvador DALI 1980'lerin
ortasına kadar ufak eklemeler ve değişiklikler yapmaya devam etti.
10 Haziran 1982'de
Salvador DALI' nin çok sevdiği karısı, menajeri,
modeli ve ilham perisi Gala hayatını kaybetti. Gala'
nın ölümünden sonra yaşama isteğini kaybeden Salvador DALI,
karısının öldüğü ve gömüldüğü Púbol
Kalesi' ne yerleşti ve münzevi bir hayat
sürmeye başladı. Temmuz 1982'de İspanya Kralı Juan Carlos, Salvador DALI' yi Púbol Markisi ilan
etti. Salvador DALI ise bu jeste karşılık olarak, krala Avrupa'nın
Başı adlı çizimini hediye etti. 1983'te Púbol Kalesi'nde
yaptığı Serçenin Kuyruğu adlı tablo, Salvador
DALI' nin son eseri olacaktı. Ağustos 1984'te Salvador DALI,
kaledeki yatak odasında bilinmeyen bir sebepten çıkan yangında bacağından
yaralandı.[10] Bu olaydan kısa süre sonra Figueres'e döndü ve Salvador
DALI Tiyatro ve Müzesi'
nde yaşamaya başladı.
Salvador DALI, 23 Ocak 1989'da kalp
yetmezliğinden öldü ve Figueres'
te kendi adını taşıyan müzenin mahzenine gömüldü…
Eserleri
Philippe Halsman' ın 1948
tarihli Salvador DALI Atomicus isimli
eserinin düzeltilmemiş ilk hâli…
Salvador DALI hayatı boyunca, 1500'den fazla resim ve onlarca heykelin
yanı sıra, çeşitli taş baskı eserler, kitap illüstrasyonları, tiyatro dekorları
ve kostümleri üretmiştir. Ayrıca, Man
Ray, Brassaï, Cecil Beaton
ve Philippe Halsman gibi
fotoğraf sanatçılarıyla ve Elsa Schiaparelli,
Christian Dior gibi moda
tasarımcılarıyla beraber çalışmıştır.
Bugün Salvador DALI' nin eserlerinin büyük çoğunluğu, Figueres'deki
Dalí Tiyatro ve Müzesi' nde bulunur. Florida'nın St. Petersburg kentindeki Salvador
DALI Müzesi, Madrid'deki Reina Sofia Müzesi
ve Los Angeles'taki Salvador DALI Galerisi de
sanatçının yüzlerce eserini barındırır.
Dalí'nin 1965'te New York' taki Rikers Island Hapishanesi' ne
bağışladığı çarmıha gerilmiş İsa resmi, 1981'e kadar
hapishanenin yemekhanesinde asılı durduktan sonra buradan alınarak hapishanenin
lobisine asılmış, 2003'te ise kimliği belirsiz kişilerce lobiden
çalınmıştır.[11] 20. yüzyılın en önemli sanatçılarından,
sürrealizmin yani gerçeküstücülük akımının temsilcisi Salvador DALI' nin başlıca esin kaynağı düşler, korkular ve hayaller ile Salvador
DALI, resim sanatının akışına yön veren eserleriyle İstanbul’da da
sergilenmiştir. Salvador DALI' nin kapsamlı bir retrospektifi niteliğini taşıyan “İstanbul’da Bir Sürrealist Salvador DALI” adlı sergisinde,
İspanyol sanatçının yağlı boya tabloları, çizimleri ve grafiklerinin yanı sıra
el yazmaları, defterleri, mektupları ve fotoğrafları gibi 380 parça eseri
sergilenmiştir.
Politik Görüşü
Salvador DALI, 1972…
Salvador DALI' nin sanatçı olarak varoluşunda
politika çok önemli bir yer almıştır. Sürrealizmin kurucusu troçkist André Breton
yanlısı olarak başladığı sanat hayatına, ilerki dönemlerde iktidarı kanlı
biçimde ele alan faşist Franko yanlısı olarak devam etmiştir.
SalvadorDALI—KelebekGemisi
Gençliğinde anarşist — komünist yazıları keskin çıkışları olan derin bir kavrayıştan ziyade okuyucuyu şok etmek üzerine odaklanmıştır. Bu yıllarda Dadacı etki görülür. Salvador DALI büyüdükçe troçkist André Breton etkisindeki sürrealist hareketin etkinliğinin artmasıyla sürealist olur.
Gençliğinde anarşist — komünist yazıları keskin çıkışları olan derin bir kavrayıştan ziyade okuyucuyu şok etmek üzerine odaklanmıştır. Bu yıllarda Dadacı etki görülür. Salvador DALI büyüdükçe troçkist André Breton etkisindeki sürrealist hareketin etkinliğinin artmasıyla sürealist olur.
İspanya iç savaşı başladığında, Salvador
DALI savaşmaktan ve bir grubun yanında yer almaktan uzak durur. Benzer
şekilde, İkinci Dünya Savaşında George
Orwell, Salvador DALI' yi "Fransa tehlikeye düştüğünde fare gibi kaçmakla" eleştirmiştir. Yıllar sonra o dönemini
Salvador DALI "Avrupa savaşı yaklaştığında tek
düşündüğünün tehlike daha da yaklaştığında tıkılabileceği fırını güzel bir yer
bulabilmek" olduğunu belirtmiştir. II. Dünya savaşı sonrasında
Katalonya'ya geri döndüğünde, Franko rejimi ile yakınlaşmıştır. Bazı
sözleri Franko rejimine destek vermiş, Franko' yu İspanyayı yokedici güçlerden temizlediği için teşekkür etmiştir. Bu dönemde
Katolik inanca dönmüştür.
Ayrıca Franko' yu çıkardığı idam hükümleri için tebrik etmiştir. Ayrıca
kişisel olarak da Franko ile tanışmış ve Franko' nun ninesini resmetmiştir. Franko' ya karşı hislerinin samimi mi yalancı mı olduğunu belirlemek olanaksızdır…
Bilim ve Salvador DALI
Salvador DALI farklı alanlara ilgi duymuş, ressamlığın yanı sıra
heykeltıraşlık, fotoğrafçılık ve filmcilikle de ilgilenmişti. Ancak, bilime
apayrı bir önem verdi. 1930' larda ilham kaynağı optik ilüzyonlar ve
çifte görüntüler, 1940' da Max
Planck' ın kuantum kuramı, 1945' teki Hiroşima faciasından sonra atomun parçalanmasıydı. 1950'
lerin başında, atom bombasını bir yana bırakmış, dikkatini Alman fizikçi Werner
Heisenberg' in "tanecik"lerine
vermişti bile.
1953' te, Nature dergisinin 171. sayısında, Watson
ve Crick' in DNA yapısını açıkladıkları ünlü makaleyi okuyup Crick'
in karısı Odile' in çizdiği çift sarmal yapıyı
gördüğünde, "İşte" dedi, "Tanrı'
nın var olduğunun en önemli kanıtı. DNA, Yakub' un genetik meleklerden
oluşturduğu bir merdiven ve insanla Tanrı arasındaki tek bağlantı."
Bu tarihten başlayarak tam 23
yıl boyunca, DNA molekülünün yapısı, hem gündelik yaşamının, hem de
sanatının ayrılmaz bir parçası oldu. Çift
sarmalın, yaşamın temel şekli olduğuna inandı ve on kadar tablosunda bu
simgeyi kullandı. "Kelebekli
Manzara, DNA'li Sürrealist Manzarada Büyük Mastürbatör" (Butterfly
Landscape. The Great Masturbator in a Surrealist Landscape with D.N.A.)
adlı tablosunda, Freudyen simgelerle
dolu araziye, DNA'yı üç boyutlu biçimde yerleştirmiştir.
25 Eylül 1962
tarihindeki Barselona sel felaketinde, boğulan ve kaybolan bine yakın
kişinin anısına yaptığı 3 x 3.5 metre boyutlarındaki tablo, "Galacidalacidezoksiribonükleikasid"
adını taşır. 2002'de, Florida'nın St Petersburg kentinde, denizin hemen
kenarındaki DALI Müzesi' nde görülen tablonun yanındaki
notta, Salvador DALI' nin zor telaffuz edilen bu adı, Gala,
cid, ala ve deoksiribonükleikasid
sözcüklerinden oluşturduğu kayıtlıydı. Aynı nottaki bilgiye göre, "Gala",
ressamın çok sevdiği, ilham kaynağı ve pek çok eserinin temel figürü karısının
adı. "El Cid", 11.
yüzyılda Berberilere karşı
savaşmış İspanyolların ulusal kahramanı Rodrigo
Diaz de Vivar' ın halk arasındaki adıdır. "Ala", Allah'ın
kısaltılmış biçimi, "deoksiribonükleikasid"
de DNA molekülünün açık adıdır.
"Tanrı'ya inanıyorum, ama inançlı değilim. Matematik ve bilim, bana
Tanrı'nın olması gerektiğini anlatıyor, ama inanmıyorum" diyen Salvador
DALI, bu tablosunda bilim ile dinin karmaşık ilişkisini irdeler. İlk
bakışta, dinin bilime üstünlüğünü anlatmaya çalışıyor gibi gözükse de, aslında
birbirine paralel olduklarını, hatta simetrik temellere dayandıklarını ifade
etmeye çalışır. Beş açık ve bir gizli görüntüden oluşan resmin birkaç yerinde
rastlanan DNA çift sarmalı yaşamı; sağ tarafta, dörderli gruplar halinde
tüfeklerini birbirine doğrultan erkekler ölümü, gökyüzündeki varlıklar, ölümden
sonrasını simgeler.
Salvador DALI, benzeri konularda ve benzeri adlar verdiği başka tablolar
da yapmıştır. Madrid' teki Museo
Nacional Reina Sofia' da sergilenen "Dezoksiribonükleik Asit Arapları",
ressamın bu eşsiz moleküle hayranlığının bir diğer kanıtı. DNA'nın
simetrisini, durmaksızın, karısıyla ilişkisine benzetir: "Tıpkı Gala ve benim gibi birbirine tam uyan bu iki
yarı, hiç şaşmadan bir açılıp bir kapanıyor. Hayat, deoksiribonükleik asidin
mutlak kuralına dayanıyor, kalıtıma o karar veriyor."
Salvador DALI, 1980'lerden başlayarak ölümüne dek, matematikle
ilgilendi. Özellikle, sürekli fonksiyonların sürekli olmayanlara
dönüşebileceğini ve bir fonksiyonun değerinin aniden değişebileceğini (yani
sakin sakin duran bir köpeğin aniden üzerinize saldırmasının matematiksel
ifadesini) gösteren Fransız matematikçi Rene
Thom'un katastrof teorisine
ilgi duydu. Son eseri Çatal kuyruk'
da (The Swallowtail) olduğu
gibi, çok sayıda matematiksel sembolü resimlerine taşıdı ve onlar aracılığıyla
yaşam felsefesini yansıtmaya çalıştı, ancak DNA molekülüne tutkusunu
hiçbir zaman kaybetmedi.
…Kaynakça…
^ Ian Gibson (1997). The Shameful Life of Salvador Dali. W. W. Norton
& Company.
^ a b Stephen Francis Saladyga (2006). "The Mindset of Salvador
Dalí". Lamplighter 1:3 (3).
^ a b c Salvador Dali (1948). The Secret Life of Salvador Dali. W. W.
Norton & Company.
^ Carlos Rojas (1993). Salvador Dalí, Or the Art of Spitting on Your
Mother's Portrait. Penn State Press.
^ a b c "Salvador Dali (Olga's Gallery)" (İngilizce). Erişim
tarihi: 14 Ağustos 2007.
^ "Clocking in with Salvador Dalí: Salvador Dalí’s Melting
Watches" (İngilizce). Erişim tarihi: 14 Ağustos 2007.
^ "Marvelous & Fantastic". Time XXVIII:24. 1936.
^ a b "The Jackboot of Dada: Salvador Dali, Fascist"
(İngilizce). Erişim tarihi: 14 Ağustos 2007.
^ The New York Times (1 Eylül 1984). "Dalí Resting at Castle After
Injury in Fire." (İngilizce). Erişim tarihi: 15 Ağustos 2006.
^ "Dali picture sprung from jail" (İngilizce). Erişim tarihi:
17 Ağustos 2007…
IZMIR`de Bir Sürrealist Salvador DALI — 17 Ocak 2013 Perşembe — 02 Mart 2013 Cumartesi — IBB — AHMED ADNAN SAYGUN SANAT MERKEZİ — Güzelyalı — Konak/Izmir/Türkiye — Açılış : 17 Ocak 2013 — Saat : 18.00… |
Reviewed by ümitse
on
11:45:00
Rating:
Hiç yorum yok: