Hürriyet

banner image

Hürriyet

Yuzyillik Yalnizlik Basladi. Gabriel Garcia MARQUEZ 87 Yasinda Hayata Veda Etti…

Yüzyıllık Yalnızlık Başladı. Gabriel Garcia MARQUEZ 87 Yaşında Hayata Veda Etti
Ve Yüzyıllık Yalnızlık başladı: Adios MARQUEZ!  Editör : Deniz SARI
BirGun Gazetesi  08.04.2014  13:36CUMA

Dünyaca ünlü Nobel ödüllü yazar Gabriel Garcia MARQUEZ, Meksika nın başkenti Meksiko daki evinde 87 yaşında hayata veda etti.

Nobel ödüllü dünyaca ünlü yazar Gabriel Garcia MARQUEZ hayatını kaybetti. Gabriel Garcia MARQUEZ in ailesine yakın kaynaklar, Gabriel Garcia MARQUEZ in, Meksika'nın başkenti Meksiko'daki evinde 87 yaşında hayata veda ettiğini açıkladı.

Büyülü Gerçekçilik akımının en önemli isimlerinden Gabriel Garcia MARQUEZ, 31 Mart ta hastaneye kaldırılmıştı, Ünlü yazara aşırı su kaybının yanı sıra akciğer ve idrar yolları iltihabı teşhisi konulmuş, antibiyotik tedavisinin ardından taburcu edilmişti. Yüzyıllık Yalnızlık, Kolera Günlerinde Aşk, Kırmızı Pazartesi, Albaya Mektup Yazan Kimse Yok, Labirentteki General, Aşk ve Öbür Cinler ve Bir Kayıp Denizci gibi unutulmaz eserlere imza atan Gabriel Garcia MARQUEZ, 1982 de Nobel Edebiyat Ödülü ne layık görüldü. Yaklaşık 30 yıldır Meksika da yaşayan Gabriel Garcia MARQUEZ, yaşam öyküsünü anlattığı Anlatmak için Yaşamak adlı son eserini 2002 de yayımladı. Gabriel Garcia MARQUEZ in, 1967 de yayımlanan Yüzyıllık Yalnızlık adlı kült romanı 25 ten fazla dile çevrilmişti.
 
Gabriel Garcia MARQUEZ Kimdir?
1927 de Kolombiya nın Aracataca kentinde doğdu. Büyükannesiyle büyükbabasının evinde ve teyzelerinin yanında büyüdü. Başkent Bogota daki Kolombiya Ulusal Üniversitesi nde başladığı hukuk ve gazetecilik öğrenimini yarım bıraktı. 1940 lardan başlayarak uzun yıllar gazetecilik yaptı. Öykü yazmaya 1940 ların sonlarında başladı.

Yayınlanan ilk önemli yapıtı Yaprak Fırtınası idi. (1961) de yayınlanan Albaya Mektup Yazan Kimse Yok adlı romanını Hanım Ana nın Cenaze Töreni (1962) adlı öykü kitabı ve Kötü Saatte (1962) izledi. Yazar en tanınmış romanı Yüzyıllık Yalnızlık I, (1967) Meksika ya ilk gidişinde yazdı. Yüzyıllık Yalnızlık taki bir bölümden etkilenerek yazdığı öykülerini İyi Kalpli Erendina (1972) adlı kitapta toplayan yazar daha sonra sırasıyla Mavi Bir Köpeğin Gözleri (1972),  “Başkan Babamızın Sonbaharı (1975), Kırmızı Pazartesi, (1981), Kolera Günlerinde Aşk (1985), Labirentindeki General (1989) yayınladı.

Yazarın Türkiye’de yayınlanan diğer kitapları arasında Bir Kayıp Denizci,  “Sevgiden Öte Sürekli Ölüm,  “Aşk ve Öbür Cinler,  “Şili de Gizlice,  “On İki Gezici Öykü ve  Bir Kaçırılma Öykü  sayılabilir.

Gabriel Garcia MARQUEZ in ölmeden önce tüm insanlığa yazdığı Veda Mektubu şöyle :

Veda Mektubu  Gabriel Garcia MARQUEZ

…Tanrı bir an için paçavradan bebek olduğumu unutup can vererek beni ödüllendirse, aklımdan geçen her şeyi dile getiremeyebilirdim, ama en azından dile getirdiklerimi ayrıntısıyla aklımdan geçirir ve düşünürdüm. Eşyaların maddi yönlerine değil anlamlarına değer verirdim. Az uyur, çok rüya görür, gözümü yumduğum her dakikada, 60 saniye boyunca ışığı yitirdiğimi düşünürdüm. İnsan aşktan vazgeçerse yaşlanır. Başkaları durduğu zaman yürümeye devam ederdim. Başkaları uyurken uyanık kalmaya gayret ederdim. Başkaları konuşurken dinler, çikolatalı dondurmanın tadından zevk almaya bakardım. Eğer Tanrı bana birazcık can verse, basit giyinir, yüzümü güneşe çevirir, sadece vücudumu değil, ruhumu da tüm çıplaklığıyla açardım. Tanrım, eğer bir kalbim olsaydı nefretimi buzun üzerine kazır ve güneşin göstermesini beklerdim. Gökyüzündeki aya, yıldızlar boyunca Van Gogh resimleri çizer, Benedetti şiirleri okur ve serenatlar söylerdim. Gözyaşlarımla gülleri sular, vücuduma batan dikenlerinin acısını hissederek dudak kırmızısı taç yapraklarından öpmek isterdim. Tanrım bir yudumluk yaşamım olsaydı Gün geçmesin ki, karşılaştığım tüm insanlara onları sevdiğimi söylemeyeyim. Tüm kadın ve erkekleri, en sevdiğim insanlar oldukları konusunda birer birer ikna ederdim. Ve aşk içinde yaşardım. Erkeklere, yaşlandıkları zaman aşkı bırakmalarının ne kadar yanlış olduğunu anlatırdım. Çünkü insan aşkı bırakınca yaşlanr. Çocuklara kanat verirdim. Ama uçmayı kendi başlarına öğrenmelerine olanak sağlardım. Yaşlılara ise ölümün yaşlanma ile değil unutma ile geldiğini öğretirdim. Ey insanlar! Sizlerden ne kadar da çok şey öğrenmişim. Tüm insanların, mutluluğun gerçekleri görmekte saklı olduğunu bilmeden, dağların zirvesinde yaşamak istediğini öğrendim. Yeni doğan küçük bir bebeğin, babasının parmağını sıkarken aslında onu kendisine sonsuza dek kelepçeyle mahkûm ettiğini öğrendim. Sizlerden çok şey öğrendim. Ama bu öğrendiklerim pek işe yaramayacak. Çünkü hepsini bir çantaya kilitledim. Mutsuz bir şekilde
Artık ölebilir miyim?

Veda Mektubu  Gabriel Garcia MARQUEZ

 

Yüzyıllık Yalnızlık  Gabriel Garcia MARQUEZ

1982 Nobel Edebiyat Ödüllü, Kolombiyalı yazar Gabriel Garcia MARQUEZ in 1967 yılında Meksika'ya ilk gidişinde yazdığı başyapıtı; (İspanyolca Cien años de soledad)

Yazar çocukluğunun geçtiği Aracataca yı Macondo adıyla fantastik bir kurguyla sunmuştur ve amacını çocukluk günlerini sanatsal bir dille ardında bırakmak olarak açıklamıştır. Kitap Büyülü Gerçekçilik in en önemli eserlerindendir

İlk baskısı Sander tarafından 1974 yılında yayınlanmıştır

Çevirisini Seçkin Selvi nin yaptığı Can Yayınları 2005 tarihli 27. baskısının arka kapağında Gabriel Garcia MARQUEZ in ağzından şu sözler yer almaktadır:

Yalnızlık  Gabriel Garcia MARQUEZ

Yüzyıllık Yalnızlık 'ı yazmaya başladığımda, çocukluğumda beni etkilemiş olan her şeyi edebiyat aracılığıyla aktarabileceğim bir yol bulmak istiyordum. Çok kasvetli kocaman bir evde, toprak yiyen bir kız kardeş, geleceği sezen bir büyükanne ve mutlulukla çılgınlık arasında ayrım gözetmeyen, adları birörnek bir yığın hısım akraba arasında geçen çocukluk günlerimi sanatsal bir dille ardımda bırakmaktı amacım. Yüzyıllık Yalnızlık ı iki yıldan daha kısa bir sürede yazdım. Ama yazı makinemin başına oturmadan önce bu kitap hakkında düşünmek on beş, on altı yılımı aldı. Büyükannem, en acımasız şeyleri, kılını bile kıpırdatmadan, sanki yalnızca gördüğü şeylermiş gibi anlatırdı bana. Anlattığı öyküleri bu kadar değerli kılan şeyin, onun duygusuz tavrı ve imgelerindeki zenginlik olduğunu kavradım. Yüzyıllık Yalnızlık ı büyükannemin işte bu yöntemini kullanarak yazdım. Bu romanı büyük bir dikkat ve keyifle okuyan, hiç şaşırmayan sıradan insanlar tanıdım. Şaşırmadılar, çünkü ben onlara hayatlarında yeni olan bir şey anlatmamıştım. Kitaplarımda gerçekliğe dayanmayan tek cümle bulamazsınız?

Yüzyıllık Yalnızlık  Gabriel Garcia MARQUEZ


|Yüzyıllık Yalnızlık — Gabriel Garcia MARQUEZ1967Kaynak: Yüzyıllık Yalnızlık  Can YayınlarıSh. 334|



Yüzyıllık Yalnızlık  Gabriel Garcia MARQUEZ

Yazarı         Gabriel Garcia MARQUEZ
Orijinal ismi    Cien Años de Soledad
Çevirmen        Seçkin Selvi
Kapak tasarımı           Leo & Diana Dillon
Ülke    Kolombiya
Özgün dili       İspanyolca
Dili      Türkçe
Türü    Roman
Yayınevi          Can
basım tarihi     1984
Sayfa sayısı     334
Boyut ve ağırlık          19,5  13,5 cm.
Anadilinde ISBN         ISBN 843760494X
ISBN   ISBN 9755101586

|Gabriel Garcia MARQUEZ|
|Türk Sair|
|06.03.1927AracatacaKolombiya  18.04.2014Meksiko Meksika|

Büyülü Gerçekçiliğin Babası Gabriel Garcia MARQUEZ den Alıntılar

Büyülü gerçekçiliğin babası, Fidel Castro nun biricik dostu, gerillalarla Kolombiya hükümetinin arasını bulan barışçıl gazeteci, Kolombiya nın Nobel ödüllü yazarı Gabriel Garcia MARQUEZ dün gece 87 yaşında ölümsüzlüğe ulaştı.
Pablo Neruda tarafından Cervantes den bu yana İspanyol edebiyatının başına gelen en güzel insan olarak adlandırılan Márquez gazetecilik yapmaktan asla geri durmadı. Gazetecilik onun gerçek dünyayla olan tek bağlantısıydı. Kolombiya nın şiddete boyun eğen terör dolu günleri onun daktilosunda büyülü bir gerçekçilikle romanlara nefes olurken, Yaprak Fırtınası ,  “Yüzyıllık Yalnızlık (1967), “Kolera Günlerinde Aşk (1985) , Kırmızı Pazartesi, (1981), Aşk ve Öbür Cinler okuyanı doğduğunda aldığı ilk nefes gibi bir başlangıçla tanıştırdı.
Gabriel Garcia MARQUEZ i bir defa okudunuz mu kanınıza işleyen o büyülü gerçekçilik, o melankolik tasvirler ve karakterler bir daha peşinizi bırakmaz. Empresyonist bir ressamın renkleriyle seçer kelimelerini Gabriel Garcia MARQUEZ. Bu yüzden gökyüzünden bir gece yarısı sapsarı çiçekler yağar, bu yüzden sihirli üzümlerin içinde ölümün sırrı saklıdır onun romanlarında. Belki de bu yüzden biz bugün ailemizden birini kaybetmiş gibi hissediyoruz. İçinden geçtiğimiz ülke gündeminde Gabriel Garcia MARQUEZ in büyülü gerçekçiliği belki bizim için de tek ilaçtır. Zaman, hatıralar ve aşk oluşturur Gabriel Garcia MARQUEZ in yaşam üçgenini. Geriye ne kalır ki başka?
Sevdiğimiz alıntılar ve hoşumuza giden fotoğraflardan yaptığımız saygı duruşumuz huzurlarınızda

Bir Kişi
gabriel-garcia-marquez-alintilar-01 

Tüm dünya için sadece bir kişi olabilirsin, fakat bazıları için sen bir dünyasın.
Aşk

gabriel-garcia-marquez-alintilar-02
İnsanın üstünü başını birisi için düzelttiğini, birisi uğruna giyinip, kokular süründüğünü, aşk çok geç öğretmişti bana.
Gülümse
 gabriel-garcia-marquez-alintilar-03

Hiçbir zaman gülümsemekten vazgeçme, üzgün olduğunda bile. Gülümsemene kimin, ne zaman aşık olacağını bilemezsin.
Doğru Kişi
 gabriel-garcia-marquez-alintilar-04

Belki de Tanrı uygun kişiyi tanımandan önce yanlış kişilerle tanışmanı, onu tanıdığında minnettar olman için istedi.
Yaşandı
 gabriel-garcia-marquez-alintilar-05

Bitti diye üzülme, “yaşandı” diye sevin.
Arkadaşlık

gabriel-garcia-marquez-alintilar-06
Gerçek arkadaş, elini tutan, kalbine dokunandır.
Teselli
 gabriel-garcia-marquez-alintilar-07

Seks, insanın aşkı bulamadığında elinde kalan bir tesellidir.
Ben Olmak
 gabriel-garcia-marquez-alintilar-08

Seni sen olduğun için değil, seninle birlikte olduğumda ben olduğum için seviyorum.
Yabancı

gabriel-garcia-marquez-alintilar-09
Birisine yabancılaşmanın en kötü biçimi yanında oturuyor olup ona hiçbir zaman ulaşamayacağını bilmektir.
Gözyaşı

gabriel-garcia-marquez-alintilar-10
Hiç kimse gözyaşlarını hak etmez, onlara layık olan kişi ise zaten seni ağlatmaz.
Zamanlama

gabriel-garcia-marquez-alintilar-11
Sen istediğinde sana âşık olmaması, sana âşık olmadığı anlamına gelmez.
Birlikte yaşlanmak

gabriel-garcia-marquez-alintilar-12
Zamanı, onu seninle birlikte geçirmeye hazır olmayan biriyle geçirme.
Kıskançlık

gabriel-garcia-marquez-alintilar-13

Kıskançlık gerçeklerden daha fazlasını bilir.
Güvenmek

gabriel-garcia-marquez-alintilar-14

Her zaman seni üzecek birileri olacaktır, yapman gereken insanlara güvenmeye devam etmek, kime iki defa güveneceğine daha fazla dikkat etmektir.
Beklenti

gabriel-garcia-marquez-alintilar-15

Kendini çok zorlama, en güzel şeyler onları en az beklediğinde olur.
Mutsuzluk

gabriel-garcia-marquez-alintilar-16
Sevdiğinin bir başkasıyla mutlu olduğunu görmekten daha acı bir şey varsa, o da sevdiğinin seninle mutsuz olduğunu görmektir
 
Yuzyillik Yalnizlik Basladi. Gabriel Garcia MARQUEZ 87 Yasinda Hayata Veda Etti… Yuzyillik Yalnizlik Basladi. Gabriel Garcia MARQUEZ 87 Yasinda Hayata Veda Etti… Reviewed by ümitse on 18:32:00 Rating: 5

Hiç yorum yok:

Blogger tarafından desteklenmektedir.